Patientglamour

Som nyopererad infinner sig nya förhållanden när det gäller hygien, hår, smink, kläder, ja allt som har med det yttre att göra. Dagens höjdpunkt är att jag fått hjälp att tvätta håret, det är nämligen lite knepigare när man har ett långt operationsärr i hårbotten. Det blir inte så ofta som håret tvättas nu och jag har upptäckt nya kvalitéer i det. T ex har jag ett helt tydligt självfall som inte är lika påtagligt i mitt normalt sett vältvättade hår. Bara en sån sak.

Att vara helt utan smink några veckor i sträck, ja det förekommer inte hos mig normalt. Skulle t ex aldrig gå till jobbet osminkad. Men nu får jag verkligen vänja mig vid hur jag egentligen ser ut. Det kanske är bra på något vis.

Jag har en dagdröm om att få besöka min frisör lite längre fram på vårkanten, när ärret läkt mer ordentligt. Eftersom jag varit sjuk ett tag har jag inte orkat vare sig klippa mig eller tona håret som jag brukar. Det får bli en makeover som heter duga och det ser jag verkligen fram emot. Jag drömmer också om hudkrämer med olivolja, parfymerade duschkrämer och hårprodukter… Lyx.

5 comments so far

  1. Penny on

    När jag låg på Huddinge var ju hygienen under all kritik. Fick inte hjälp att vare sig duscha eller borsta tänderna på över en vecka. Och doften av ACOs ansiktsserie (som jag själv inhandlade på sjukhusapoteket när jag lyckades ta mig dit med gåstolen) gör mig fortfarande deprimerad. Så jag förstår precis vad du menar med längtan efter spalyx. Och att ligga i en sjukhussäng i urtvättad säck, osminkat ansikte och risigt hår. Som man föreställer sig sitt liv som kattant om trettio år… Hade du också elektroder på huvudet under operationen? Då blir man av med sjukt mycket hår. Limmet gör ju inte att få bort, ens med aceton. Bara att klippa sig. Men det växer ju ut igen. När du är frisk får du komma och hälsa på mig så ska jag proffssminka dig! Sen går vi til Snotty och lyssnar på bra musik!

  2. anna-stina on

    Hurra! Ja det får bli sminkfrossa sedan. Tråkigt att det var så illa när du var inlagd, det är litet men viktigt för människovärdet att slippa känna sig smutsig och otäck.

  3. Penny on

    Ingenting fungerade ju där jag låg, så att vara smutsig och äcklig hörde väl till. Men nu ska jag sluta uppta din blogg med mina obearbetade sorger. Det är ju dig det handlar om! Och att du ska bli frisk! Jag får skriva en bok istället. En svensk Gökboet…

  4. Jenny on

    Hej igen! Vilket bra initiativ att ta med lite pocketböcker till stället. Det visar inte bara att du bryr dig om andra utan också att DU mår så bra att du kan tänka på dina medmänniskor. Härligt att veta.

    Har du kommit på några skapande aktiviteter som du ska testa? Jag hade testat allt, säkert med skiftande resultat men vad hade det gjort?!

    Ha det nu så bra!

  5. Jojo on

    Du beskriver väldigt härligt om din kommande ”makeover”. Inspirerande!


Kommentera

