Vad är oddsen?

Hos nästan alla patienter här på rehabkliniken tycker jag mig se ett stråk av ledsenhet i ögonen. Kanske för att jag är mer mottaglig för det den här veckan, efter att euforin över att ha botats från tumören och överlevt har lagt sig litegrann. Trots att ca 30 000 personer varje år drabbas av stroke, en folksjukdom, så är det väl ingen som tror att just jag ska vara en av dem. (De flesta här har haft stroke.) Visst kan man vara glad att ha överlevt, men det är så många hinder som ska övervinnas på vägen tillbaka, om man nu kan komma tillbaka. Jag tänker ibland att det skulle ha varit intressant att ha träffat strokepatienterna här före deras insjuknande, för att se vilka personer de var när de hade alla krafter i behåll.

Jag har själv kollat statistiken för hur många i min ålder som får en hjärntumör, oavsett typ, varje år. Runt 25-30 kvinnor och 25-30 män i åldern 35-39 år i Sverige får varje år någon typ av hjärntumör. (Källa: Socialstyrelsens statistikdatabas) Här snackar vi alltså en högoddsare. Varför har jag inte vunnit på Lotto istället? Det kommer jag aldrig att få veta. Kanske för att jag inte spelar på Lotto, förstås. Kanske är det läge att börja. 😉

Den typ av tumör som jag haft är ännu ovanligare än så. Kanske var det därför de läkare jag först träffade inte lyckades diagnosticera mig, trots att jag nu förstår att mina symtom på tumören var klockrena.

Uppdatering: Tro det eller ej, men jag har hittat en tjej i samma ålder som jag, med samma typ av tumör, här på rehabkliniken. Hur konstigt det än låter känns det lite bättre att inte vara så sjukt ovanlig, att någon annan har samma knas som jag. Och var skulle man annars träffa en sådan person, om inte här? 😉

2 comments so far

  1. Tomas on

    Jag är dålig på att kommentera, men det är intressant att läsa din knoppblogg. Hoppas du släpps ut i friheten snart så vi kan ta en fika!

  2. anna-stina on

    Ja, snart så. 😉


Kommentera

