Litteraturförsök

Igår kunde jag äntligen besöka mitt bibliotek som hade lördagsöppet. Boken jag framförallt sökte – Patient av Ben Watt – stod tack och lov kvar på hyllan och kunde lånas. Jag lånade också några cd och ett par fackböcker (noter, och fotobok om min förort).

Men det var nog inte så välövertänkt att läsa Patient redan. Jag kände direkt att beskrivningen av Ben på sjukhuset – som bara blir sjukare och sjukare och som får allehanda slangar instuckna här och var, sövs och opereras, har hemska smärtor och som undrar vad som är verkligt – ligger alldeles för nära min egen sjukhusvistelse för att det ska vara nyttigt för mig. Ändå hade jag svårt att sluta läsa igår kväll. Som tur var kunde jag trots allt somna och sov ända till kl 7.

Igår köpte jag också en pocket, Ett år av magiskt tänkande av Joan Didion. Av självbevarelsedrift ska jag nog vänta ett tag med den. Kanske till slutet av sommaren eller så. För endast 69 kr köpte jag en Warhol-imitation i vaxduksformat. Den passade bra till mina seriekrukor. Tack vare noterna från biblan kunde jag och sambon ha en liten musikstund, det var längesen.

Kommande vecka är jag lite nervös inför. Dels ska jag besöka min läkare på Karolinska och tala om sådant som min sjukdom och framtiden, kan jag tänka mig. Dels ska jag skrivas ut från rehabkliniken på fredag. Lite otäckt känns det, men också spännande.

2 comments so far

  1. gröna rummet on

    Än en gång: jag beundrar dig! Tror av helt annan och endast egen erfarenhet att du gör rätt i att vara försiktig med dina läsval just nu. Läs hellre kompensatoriskt än identifikatoriskt!

  2. anna-stina on

    Jag tror det är ett bra råd. 🙂


Kommentera

