Du skulle inte vilja sluta tvätta ansiktet : äckliga saker du inte borde få veta

De flesta människor vet inte vad som händer om man inte tvättar sig i ansiktet på över en vecka. Men under en rubrik som är en parafras på denna bok kan jag berätta lite om det. Efter min operation var det nämligen lite si och så med tvättandet. Man kan väl också uttrycka det så att jag hade annat att tänka på.

När jag legat på sjukhuset i ungefär en vecka, och opererats för några dagar sedan, började jag fundera över det här med tvätt. Det kändes så konstigt när jag kände med fingarna på hyn i ansiktet, inte som det brukar. Gnuggade jag lite så började huden liksom lossna litegrann och föll av, lite som mjäll. (Jag varnade för att detta inte skulle bli fräscht.)

Dessutom hade jag ju inte kunnat se mig själv i en spegel på ganska många dagar (barmhärtigt), men nu när jag kunde gå på toa själv och kunde närma mig spegeln, såg jag ju hur det stod till. Jag kan avslöja att huden blir ganska fet, man får plitor och så. Förutom då att den hud som man normalt sliter ner, genom tvätt eller peeling, nu sitter kvar på ett otäckt sätt. Man har helt enkelt ett överskott av hudceller som behöver skalas bort. Jag kan härmed bekräfta nyttan av peeling, att ha kvar de där cellerna i ansiktet gör ingen glad. (Själv tycker jag att Cliniques ansiktsvatten är suveränt.)

Så min lösning blev att blöta pappershanddukar under kranen och börja gnugga ansiktet. Jag hade ju inte tillgång till några hygienartiklar, allting stod kvar hemma. Att två gånger om dagen gnugga fejan med detta ganska grova papper började faktiskt göra en liten skillnad, även om jag inte hade tillgång till hudkräm och därför inte vågade använda tvål. Av denna behandling blev situationen alltså bättre, även om plitorna var kvar. Först nu drygt tre veckor senare börjar jag riktigt känna igen min hy igen. Då har jag hunnit med ungefär två veckor av ”normal” behandling. Men det var först när jag började sminka mig igen som jag kände igen mig själv ordentligt.

Ja, det var det. Hoppas att du inte ångrar att du läste ända hit.

4 comments so far

  1. Jojo on

    Nej JAG är inte äcklad i alla fall, jag tycker det är intressant med vad som händer när man inte gör allt det där man tror att man måste. Men jag hade nog trott att hyn skulle bli bättre kanske. Det sägs ju att om man inte tvättar håret så ofta så ska det inte bli så himla fett utan det anpassar sig. Jag har dock aldrig kommit till det stadiet utan tycker att håret blir superfett efter 2 eller 3 dar. Min hy brukar dock bli lite bättre om jag låter den vara, har en ovana att pilla lite för mycket…

  2. Caroline on

    Hej! Åh, jag vill bara berätta att jag hittade hit idag o jag har nu sträckläst hela bloggen och. Wow. For lack of a better word. Önskar dig all styrka och lycka i ditt tillfrisknande!

  3. anna-stina on

    Jojo: Det är en myt att det är fint att vara naturlig. 😉

    Caroline: Tack! Kul att se din nya blogg! Nu rss-läser jag den via Pageflakes.

  4. […] | Tags: patientglamour, rädsla, sjukhus | För ett år sedan skrev jag ett ganska roligt(?) inlägg om hur det är när man inte har tvättat ansiktet på ett tag. Fräscht! Som det ju lätt blir […]


Kommentera

