Läkarbesök

Så gjorde jag då äntligen mitt återbesök på Karolinska [pdf] idag. Det kändes konstigt att se byggnaden (Neurologen) utifrån, jag har ju bara stått därinne och blickat ut. Jag har fortfarande utsikten mot Eugeniahemmet fastetsad i minnet. Nu försökte jag se bakom vilka fönster som det var jag låg, och jag tror jag listade ut var. Kändes som sagt väldigt underligt, och jag tänkte att det kanske var lite synd om mig när jag låg där. Men just då kändes det inte alls så.

Doktorn såg så allvarlig ut när hon berättade om analysen av materialet från operationen att jag för en stund blev riktigt rädd. Men det hon kunde berätta var att diagnosen de gjort – hemangioblastom – kunde bekräftas av analysen. Och så fick jag lämna blod för tusende gången (känns det som) på en månad, för DNA-analysen ang. von Hippel-Lindaus sjukdom. Resultat av provet kommer om ett tag (säger inte när).

Jag känner mig som en stjärnpatient, alla säger till mig hur pigg jag ser ut och hur bra det har gått för mig. Jag känner mig nästan skuldmedveten och undrar när bakslaget ska komma. Men samtidigt kan det kanske vara bra för andra (patienter eller blivande patienter) att se att man kan komma tillbaka efter en så avancerad operation, att man inte alltid behöver få komplikationer och bli svårt handikappad för livet.

Nu ska jag äta B-vitamin, för enligt doktorn kan det få mina avskurna nerver i bakhuvudet att läka ihop. Jag har ju inte mycket till känsel mellan ärret och vänstra örat. Tough shit. Men samtidigt – ska man förlora känseln någonstans på kroppen kanske det är bäst just där?

Karolinska

Såhär ser KS ut från luften. Bild från Solna.se.

2 comments so far

  1. Jojo on

    Ja usch läkare kan skrämmas när dom är för allvarliga, det borde dom tänka på. Konstigt för dig att vara tillbaka där, känns som en annan tid kan jag tro?

  2. anna-stina on

    Ja, verkligen, det känns nästan som i ett annat liv fast det bara var 3 veckor sedan.


Kommentera

