En speciell dag

Idag är det inte bara exakt fyra veckor sedan jag opererades, det är också en månad sedan jag togs in på sjukhus, om man ser till datumet. Men framförallt är det dan före dan. Som jag skrivs ut från vården alltså.

Det innebär t ex att jag fått göra om några tester som jag gjorde de första dagarna här på rehabiliteringskliniken. Det var ganska kul, för då blir det så tydligt att jag har förbättrat mig. Jag har både bättre koordination (blunda och sträck ut armarna, peta dig sedan mitt på nästippen med fingret, omväxlande med höger och vänster, fort ska det gå!) och bättre muskelstyrka i benen och händerna samt bättre balans (svajar t ex inte när jag står rakt upp och ner och blundar). Jag gjorde några av de här övningarna hos läkaren igår också, och hon tyckte att jag fortfarande är lite nedsatt på vänster sida, men det är inget jag märker något särskilt av själv.

Det känns väldigt bra, men samtidigt skrämmande att bli utskriven. Nu går jag vidare till nästa steg, att klara mig själv i vardagen. Ingen kommer att ha koll på mig under dagarna (förutom katterna) och jag får själv ta ansvar för min träning. Har dock fått en sjukgymnast som jag ska gå till när jag kommit hem, mycket bra.

Idag är vädret vackert och jag har spelat krocket i solen, kan det bli bättre?

2 comments so far

  1. Jojo on

    Vad underbart att du ska få komma hem! Grattis!

  2. anna-stina on

    Ja, visst är det! Nu väntar jag på mitt utskrivningssamtal. Vi hörs. 🙂


Kommentera

