En bok till

Nyligen utkom Olov Svedelids nya bok, som handlar om hans cancersjukdom och möte med vården, om jag förstår det rätt. Den handlar också om vikten av att kämpa vidare för sin överlevnad. Boken heter Riden av maran, besatt av demoner, helad av änglar och finns bl a recenserad i denna blogg.

Nu har jag ju inte hunnit läsa boken än, men jag kan tänka mig att änglarna som åsyftas i titeln är vårdpersonalen som Svedelid mötte under sin tid som patient. Det känns lätt för mig att relatera till, eftersom jag själv ofta tänkte på sjuksköterskorna och undersköterskorna i termer av änglar, när jag var inlagd. Jag upplevde att de flesta av dem verkligen gjorde sitt bästa för att på alla sätt underlätta för mig som patient, och de var väldigt bra på det. Sjuksköterskorna borde få bättre betalt.

Olov Svedelid var en av mina stora favoritförfattare när jag var barn. Jag läste alla hans ungdomsböcker, de flesta hade en historisk inriktning. Idag känns det väldigt lillgammalt att jag som 12-åring slukade historiska romaner, det gör väldigt få barn idag (enligt min erfarenhet som fd skolbibliotekarie). Men säkert var detta något som längre fram inspirerade mig till mina universitetsstudier i historia.

Om jag vågar, ska jag verkligen läsa den här nya boken. Svedelid intervjuas i DN Söndag idag, och av intervjun verkar det som om man upplever sjukdom på ett liknande sätt när man är 35 (som jag) och 75 (som Svedelid). Jag tycker att det är lite fascinerande ändå att man oavsett ålder (i de flesta fall) vill leva vidare, att livsgnistan stannar kvar, vilket säkert avslöjar mina åldersfördomar. Själv skulle jag, som jag tänker nu, vara nöjd om jag lever till 75. Fast om jag blir 75 vill jag säkert inte dö då.

Nu ska jag snart ut och uppleva ännu en svensk sommardag.

No comments yet

Kommentera

