Halvtomt eller halvfullt

Inför min återgång till arbete nästa vecka funderar jag över vad jag egentligen klarar av eller ej. Jag har aldrig tidigare haft så dålig koll på min kapacitet. Så jag försökte lista i huvudet vad jag tror att jag inte klarar, respektive klarar.

Sedan kom jag på att det var nog lite negativt formulerat det där med ”inte klarar”. Istället borde jag säga något i stil med ”kommer att klara längre fram”. För det är ju målet.

Här kommer då en liten lista med exempel på sådant jag kan göra nu, och sådant som jag förhoppningsvis kan klara att göra längre fram:

Klarar nu: Åka tunnelbana, gå timslånga promenader (med sällskap), arbeta framför datorn.

Klarar kanske, vet inte: Jobba 4 timmar/dag, sitta i långa möten, tala inför publik.

Klarar förhoppningsvis längre fram: Jobba heltid, resa (typ semester eller jobbrelaterat), springa (nu skakar det för mkt i huvet), klara av stress framkallad av många bollar i luften, köra bil.

När jag blir trött nu så märker jag det främst genom att jag blir lite yr i huvudet och lite matt. Förhoppningsvis kan jag märka vilken aktivitetsnivå som funkar för mig. Inte för lamt, men inte heller för tufft. Det är lurigt också att jag inte ser så sjuk ut, för det kan kanske vara lätt för många att tro att jag är så pigg som jag ser ut.

Nu ska jag strax iväg och träffa min nya sjukgymnast. Spännande!

5 comments so far

  1. Stina on

    hittade hit och har läst lite, längre hälsning på fb. Kram!

  2. ka on

    Det är en förbannelse detdär med att se frisk och käck ut trots insidesplågan. Jag tror dock att du har förstående kollegor. Ta det varligt med dig själv. Spring verkligen inte. Gå långsamt. Jobba 3 timmar/dag. Själv har just börjat heltid igen – dock har sjukskrivningen andra orsaker än din – och är utmattad om kvällarna. Då gör jag bara snälla saker. Gör det du också.

  3. Jojo on

    Bra att du skrivit lista och också att formulera det som ”klara längre fram”. Det kommer säkert att ga bra. Fin blombild till höger förresten, jättevacker!

  4. Anna-Stina on

    Ka: Krya på dig!

    Jojo: Tack! Det är en ”gammal” bild som jag rotat fram ur datorn.

  5. ka on

    Dito!


Kommentera

