Osorterat

Det händer allt oftare att jag ”glömmer bort” mitt operationsärr, eller vad man ska kalla det. Eftersom jag med tätare mellanrum känner mig alltmer som vanligt. Känslan av att det inte är ”som vanligt” är väldigt svår att beskriva. Jag har inte haft ont, men det har ändå funnits en förnimmelse av matthet – kan inte hitta ett bättre ord – som ständigt har varit närvarande.

Kanske är det så att spänningarna runt mitt ärr har minskat literann också. Tidigare kändes det som om något dragit ut ett hudveck bakom mitt öra och resolut klämt ihop det med en sedelklämma, fast utan att det gör ont. Som sagt väldigt svårt att hitta några bra jämförelser.

Jag käkar b-vitamintillskott för att nerverna i bakhuvudet ska hitta varandra igen, och jag ska få bort den där träskallekänslan jag har. Skum känsla att kamma sitt eget hår, utan att det känns som ens eget!

Ringde nyss till Karolinska och bad dem förlänga min halvtidssjukskrivning. Få se när pappren kommer hur lång tid det blir. Fysiskt funkar jag ju rätt så bra nu, men behöver lite mer tid psykiskt.

Och nu har jag en ny sjuk-bok på gång igen, Dans i mitt mörka rum av Elisabeth Essén. Annars har det känts skönt att läsa något vanligt litterärt emellan (skräckbok till trots), de biografiska böckerna tenderar att inte vara så välskrivna språkligt. Läste ut John Ajvide Lindqvists nya i lördags.

Imorgon är det tid för sjukgymnasten igen. Bävar lite, hon verkade vara av den där hurtbullesorten som själv är perfekt tränad. Jag vill inte bli behandlad som ett barn som klappas på huvudet och som inte vet mitt eget bästa. Hoppas vi kan hitta en bra nivå att kommunicera på.

Uppdatering 17/6: Jo, visst hittade jag och sjukgymnasten en bra kommunikationsnivå! Hon förolämpade min fysik och jag skrattade glatt med. Men asså, jag kan bjuda på det.

5 comments so far

  1. Jenny on

    Hejsan! Det är skönt att veta att du blir allt bättre. Jag önskar att jag bodde lite närmare, då hade jag kunnat komma förbi för en kort fika eller en promenad. Nu när du hunnit läsa så många böcker, har du något bra tips till mig? Jag har fastnat i trädgårdsgenren och läser (eller snarare bläddrar och tittar på bilder) om rosor, träd, buskar, perenner….

    Sköt om dig!

    Jenny

  2. Anna-Stina on

    Jenny! Jag tycker du ska läsa lite skräck i sommar, John Ajvide Lindqvist. Vad tror du om det? 😉

  3. Jenny on

    Skräck….hmmmmm. Jag kan ju inte ens se en skräckfilm för då får jag mardrömmar. Jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera på en skräckbok, har nog aldrig läst någon (jo, det har jag men det är ju äldre skräck typ Poe).

    Jag ska kolla upp den där Lindqvist och återkommer när jag vet om jag vågar läsa eller inte:-)

    Ha en riktigt skön midsommar!

    Jenny

  4. Kristina on

    Bra beskrivning av hur det känns när känseln är borta! Det har jag också upplevt. (I mitt fall var det pannan.) Och trådarna växer ut och känseln kommer verkligen tillbaka – då var det nästan det som kändes overkligt.

  5. Anna-Stina on

    Kristina – det låter hoppfullt! Det skulle vara fint att få känseln tillbaka, även om det säkert känns ovant. 🙂


Kommentera

