Patientglamour II

Jag skrev tidigare om behovet av hudkräm och hårtoning när man ligger på sjukhus. För en stund sedan såg jag filmen Why I Wore Lipstick to My Mastectomy (ja, tills Spanien-Italien-matchen började i alla fall…) som tydligen är baserad på en bok, som i sin tur är baserad på en ”true story”. I huvudrollen sågs Sarah Chalke från Scrubs, där hon gör sig bra som Elliot.

Filmen handlar förstås om bröstcancer, en sann historia om hur en 27-årig tjej tar sig igenom cancersjukdomen, kanske inte med ett leende, men åtminstone med läppstift på sina läppar.

Jag gillade filmen till en början, men den slog över i för mycket amerikansk sentimentalitet vartefter. När Geralyn rullas in till operation har hon komplett makeup, med illrött läppstift som pricken över i. Tydligen är läppstiftet en symbol för mod. Jag höll på att tappa hakan, enligt min erfarenhet får man inte ens ha nagellack om man ska opereras… Och dessutom har ju Descutan gjort underverk med huden, så torr och fnasig har den garanterat aldrig varit förut.

Men men, film är ju film. Dock tycker jag att den kloka uppmaningen i slutet av filmen – ”Find you inner cleavage!” – gick över något slags pinsamhetsgräns. Filmen kändes som helhet lite som ”Sex and the city goes cancer” på gott och ont. Filmen slutar med att huvudpersonen föder barn. Kanske kan det upplevas litegrann som ett hån mot dem som genomgått cellgiftsbehandling och aldrig får den chansen.

För egen del har jag ju vid det här laget använt hudkräm med olivolja, jag har klippt mig och tonat håret. Jag förstår mycket väl poängen i ”Why I Wore Lipstick…”. En vägran att underordna sig det sjuka, att upprätthålla normaliteten i möjligaste mån, att uppamma mod att gå igenom en tuff situation. Då kanske ett rött läppstift kan vara en symbol för den strävan. Särskilt för en ung innerstadstjej.

2 comments so far

  1. Jojo on

    Jag såg också filmen, gillade vissa aspekter men tyckte vissa grejer var lite för lättsamma. En kopmis till mig som hade bröstcancer sa att man gick in i klimakteriet och inte kan få barn sen, så jag tyckte det var lite konstigt i slutet på filmen.

  2. anna-stina on

    Ja, eller hur?

    Gärna filmer om folk som överlever, men inte så gullenuttigt, tack. 🙂


Kommentera

