Dr House

Jag har ganska länge tänkt att skriva någonting på bloggen om tv-serien House. För de som till äventyrs inte känner till detta drama i sjukhusmiljö, handlar det om den osympatiske doktor House och hans läkarteam. De tar sig an särskilt knepiga fall, där alla andra doktorer gått bet på underliga och motsägelsefulla symtom.

Varje avsnitt följer ungefär samma formel. Samtidigt som House är i luven på sina chefer och kollegor, rullas en patient in på mottagningen. Ganska omgående börjar patienten blöda ur alla kroppsöppningar/skaka epileptiskt/få hög feber/konstiga utslag osv. Nästan alltid måste patienten magnetröntgas och vid dessa tillfällen får patienten ALLTID kramper eller epileptiska anfall inuti kameran.

Först tror man att patienten har en viss typ av sjukdom. Då symtomen är motsägelsefulla måste diagnosen revideras. Några av läkarna skickas att göra inbrott hos patienten för att leta efter gifter och dålig mat. Under tiden håller patienten på att dö. Man ger en behandling som man tror kan vara felaktig. När patienten verkligen står på randen till att avlida kommer den genialiske dr House på lösningen och patienten kan bli frisk. Ganska dramatiskt med andra ord.

När jag låg på sjukhus och opererades så tänkte jag att i fortsättningen kommer jag att tycka att dr House är blaha blaha. Been there done that, liksom. Nu har jag faktiskt inte sett ett enda avsnitt sedan jag blev botad. Chansen fanns när jag låg på rehabiliteringshemmet, men jag tyckte det skulle kännas makabert att se programmet där.

Ur rent studiesyfte skulle det vara intressant att se ett avsnitt nu, för att kolla om jag verkligen upplever det annorlunda än innan jag blev sjuk. Om man är mindre eller mer lättskrämd än tidigare. Och om det är för orealistiskt för att vara givande att se på. Jag får väl återkomma med rapport.
(Om WordPress hade velat samarbeta med mig just nu, hade jag gärna lagt till en bild här.)

No comments yet

Kommentera

