Den borrande bibliotekarien

Jag kan återuppta detta epitet efter gårdagens gardinstångsuppsättningar. I den kommun där jag arbetade för ett tag sedan hade jag arbetskamrater som, på grund av att de var bibliotekarier men även hade fritidsintressen(!), fick olika epitet, som t ex ”den joggande bibliotekarien”.

Det är nämligen så att många som inte är bibliotekarier förväntar sig att vi som är bibliotekarier inte gör normala saker på fritiden. Om vi gör det, är det tydligen så uppseendeväckande att man man måste påtala detta på något sätt. Då kan sådant som nämnda epitet uppkomma.

När jag lärde mig hantera en borrmaskin runt 30-årsåldern, kändes det så märkvärdigt att jag gärna ställde upp med håltagning både här och var, ”den borrande bibliotekarien”. Och nu har jag alltså borrat upp gardinstänger och vi har äntligen gardiner vi vårt nya hem. Sambon fick stå för skruvandet och pluggsättandet. Det börjar se mer ut som ett hem nu än bara några rum som det står möbler i.

Har man katter så blir det automatiskt mysigare hemma. Som Ernst säger:

När en katt ligger och sover i ett rum finns det inte mycket mer för en inredare att göra där.

Nästa vecka finns det semesterplaner på skärgårdstur och trädgårdstur. Jag ska också åka och hälsa på min ursprungsfamilj i slutet av veckan. Sedan börjar jag jobba igen. Hittills är jag supernöjd med min semester, enda smolket är strul med sjukintyg och provtaging. Och kanske att jag har blivit lite trött ibland.

Nora & Greta

Våra fina katter Nora och Greta.

7 comments so far

  1. Caroline on

    Du vet att man får alltid kommentarer på kattbilder [smiley]: Ihhh så fina!! Greta (såg just att du har en kattblogg också, gissa om den slurp genast åker in i feedern!!) är så stilig att jag intill funderar på kidnappning! Så otroligt rara.

  2. Anna-Stina on

    Ja, de är superfina! (helt opartisk!) Och de är roliga också, väldigt sociala. De är Cornish Rex, men det kanske du visste 🙂

  3. Caroline on

    Oui 😉 Själv drömmer jag en halv dröm om att ngn ggn bo m en ocicat! (Dock allergisk make bla bla bla, därav stillastående dröm.)

  4. Jojo on

    ”Borrande bibliotekarien”! Ha ha, kul! Supersnygg bild på kissarna!

  5. Anna-Stina on

    Ja, de hade liksom arrangerat sig själva så bra på köksbänken. 😉

  6. Sara on

    Undertecknad kan intyga ”den borrande bibliotekariens” hantverkarskicklighet. I mitt kök hänger krydd- och tehyllor som bibliotekarien riggade upp en gång. Hade inte klarat mig utan dem i mitt minimala kök.

  7. Anna-Stina on

    Vilken tur Sara att de fortfarande hänger kvar… 😉


Kommentera

