32 juli

Jag har funderat en del över Cancerfondens kampanj 32 juli. Jag tror att meningen är att alla ska fundera över vad de skulle göra om de fick en extra dag att leva.

Sedan kan man köpa en viss tid av den dagen och på så vis bidra till Cancerfondens arbete mot cancer. Tanken är också att tiden ska symbolisera den extra tid som Cancerfondens arbete ger dem som är sjuka.

Det är en väldigt bra kampanj, tycker jag. Eftersom den kanske får människor att reflektera över att tiden inte automatiskt är dem given, och över vad som egentligen är viktigt. Samtidigt ett lite annorlunda sätt att samla in pengar. Kan man köpa tid? Ja, det kan man ju tydligen. Sjuka människor kan leva ett tag till tack vare ny medicinsk forskning.

Det är smart att kampanjen inte fokuserar på sjukdom, utan på lycka och vad som är viktigt i livet. Det kan säkert få många fler att vilja bidra. (Cancerfonden gjorde också en lyckad Rosa bandet-kampanj tidigare, där man t ex via Facebook lyckades samla in en hel del pengar.)

Och ändå är det ju inte så att det är EN dag man vinner då man blir frisk. Det känns som om man vinner ett helt liv.

Annonser

2 comments so far

  1. jenny on

    Hej! Vilken bra kampanj. Det konstiga är dock att jag inte sett den någonstans ännu. Den kanske inte visas så här långt söderut:-)

    Trist med bilen!

    Ha det gott och lycka till med träningen.

    Jenny

  2. anna-stina on

    Tack! 🙂
    Jag har sett kampanjen i tidningen och på affischpelare, t o m på västkusten. Synd om den inte visas i Skåne?


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: