Klokord

Det finns några rader av Alf Henriksson som ofta förekommer i dödsannonser. Jag tror att de skrevs och publicerades i samband med Jolos bortgång på 70-talet, men det är lite svårt att ta reda på exakt när man inte har hederliga gamla böcker tillstädes att slå i, utan bara nätets flyktiga och knapphändiga information. 😉  (Via Google Book Search kan jag i alla fall ta reda på vilka böcker citatet finns i.)

Det är ett citat som egentligen beskriver förändring på ett väldigt bra sätt, och kanske är det synd att det mest förknippas med dödsannonser. Såhär ser det i alla fall ut:

Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag
och någonting alldeles oväntat sker.
Världen förändrar sig varje dag
men ibland blir den aldrig densamma mer.

Apropå citat och dödsannonser, så minns jag en gång när mina bristfälliga kunskaper avslöjade sig på ett lite pinsamt – eller kul – sätt. Beror på hur man ser det.

Det var på ett postseminarium (typ förfest) på en av universitetsinstitutionerna i Uppsala (tidigt 90-tal). En av våra docenter var med oss studenter och festade. Vi talade om en av professorerna som är son till en känd författare, nobelpristagare till och med. Docenten sa: – Ja ni vet väl att det är den här författaren som har skrivit de där raderna som används så mycket i dödsannonser? Ja alltså, ”Någonstans inom oss är vi alltid tillsammans”. – Nej, skrek jag. Det trodde jag var Mauro Scocco…

Ja, det var väl bara klasskompisarna som liksom jag hade lite oakademisk bakgrund, som tyckte det var kul. Mauro Scocco var en het artist vid den tidpunkten. Och professorn var förresten en dryg typ. Vill ni veta författaren är det ju bara att googla…

Uppdatering: Alf Henriksson-sällskapet har en utmärkt förstaradsdatabas på sin webbplats, där kan man också hitta var olika verser finns publicerade.

No comments yet

Kommentera

