Medicinskt bloggande och sekretess

Dagens Medicin skriver om en kartläggning av amerikanska medicinska bloggar. I flera fall har vårdpersonal bloggat så att det går att identifiera enskilda patienter. I något fall har bloggandet fått rättsliga konsekvenser.

Det låter naivt att tro att man kan skriva om enskilda patienter utan att någon ska hitta den informationen. Och omdömeslöst. Jag som bloggar från ”andra änden” vet förstås att det är relativt lätt för en utomstånde att lista ut personuppgifter om mig. Därför har jag valt att nämna andra personer så lite som möjligt i denna blogg. Familj och vänner ska inte behöva lida för att jag bloggar om mitt medicinska tillstånd och min vardag.

Faran med att jag bloggar om mig själv är förstås att det är lätt att hitta den informationen i framtiden. Säg att jag bär på en ärftlig benägenhet att utveckla tumörer och att jag söker ett jobb. Hur stor är chansen att jag ska få det jobbet, om den blivande arbetsgivaren känner till mitt medicinska tillstånd? Inte stor. Det känns trist att behöva sätta munkavle på sig själv av sådana orsaker, så jag tar alltså den risken ändå. Kanske är det dumt. Nåväl, det vet jag inget om idag.

No comments yet

Kommentera

