Inspirerad av vården

När jag låg på rehabiliteringskliniken pratade jag en del med vårdpersonalen där, som verkligen var jättebra. En del människor har fallenhet för att arbeta med andra människor, så är det bara. Flera sådana personer arbetade vid rehabhemmet. Vid något tillfälle berättade jag hur inspirerad jag kände mig av sjuksköterskornas arbete, ja, det var nästan så att jag funderade på att sadla om själv.

En sköterska berättade då om Ingmar Bergmans son Daniel, som ju också arbetade som regissör för ett antal år sedan. Då han gjorde en dokumentär om ambulanssjukvårdare bestämde han sig för att sluta med filmen och börja arbeta i vården istället. Ett val som jag faktiskt kan förstå, även om det kanske låter konstigt.

Nu ska Daniel Bergman börja filma igen, står det i Sydsvenskan. Men han ska fortsätta arbeta som ambulanssjuksköterska, samt göra klart sin magisteruppsats samtidigt. Det låter ju idealiskt att ha två karriärer, om än lite arbetsamt.

Själv kommer jag nog att bliva vid min läst. Frågan är om jag i längden skulle orka med alla de påfrestningar som ett arbete i vården innebär. Människor som är sjuka och ledsna till exempel. Eller att mäta upp och dela ut medicin utan att det blir fel.

2 comments so far

  1. Lisa on

    Åh, nu blev jag alldeles tagen av Daniels historia (och av din blogg också).

  2. Anna-Stina on

    Så trevligt! 🙂 (Hoppas jag.)


Kommentera

