Nu lite mindre upprörd – hjärntumörsökningar i Google

Det är alltid intressant att se vilka sökningar som gör att människor hamnar på ens blogg. Jag tycker att många av de sökningar som skickar hit folk verkar vara gjorda av personer som är lite oroliga för sitt hälsotillstånd. T ex ”symtom hjärntumör” är inte så ovanligt, eller att man söker på domningar eller andra konstiga känslor i/på huvudet.

Vad hemskt det måste vara att söka på något sådant och hamna på en blogg som verkligen handlar om en hjärntumör! Man skulle istället vilja säga något uppmuntrande till de personerna om att ”det är med all sannolikhet inte någon hjärntumör, för det är ganska ovanligt!”. Runt 1300 personer per år (i Sverige) får någon typ av tumör i hjärnan eller andra delar av det centrala nervsystemet. Och just den typ av tumör som jag hade är det bara en handfull som får. (Enl. Socialstyrelsens statistikdatabaser)

Det är alltså lite dumt att oroa sig vid första symtom på något man tycker verkar konstigt. Men allting som håller i sig ett tag är det bra att kolla upp, tycker jag. Det borde jag ha gjort lite ihärdigare! När jag själv googlade på mina symtom verkade det som om jag hade diskbråck i nacken, eller tbe. Ifall det någon gång kom upp något om hjärntumörer så har jag förträngt det.

No comments yet

Kommentera

