So much for patientintegritet

WTF! Man kan ju knappt tro att det är sant. Att just det som jag – inte bara en gång – har fantiserat om kan hända, när man ligger där på operationsbordet nedsövd, helt väck och omedveten om vad som sker med en. Det är ju liksom upplagt för att ”Hej, vi tar lite ‘skojiga’ bilder!”, ”Schyrre, jag lägger upp dom på Fejjan sedan!”.

In my nightmares! Och nu är det alltså någon – givetvis totalt olämplig att arbeta inom vården – som har gjort detta.

Så mycket vet vi i alla fall: att det har fotats under operationer, och lagts upp bilder i Facebook. OCH det skedde på Neurologiska kliniken på Karolinska, just där jag opererades i våras. Ska man leta efter operationsbilder där man är taggad nudå?

Nej, självklart ska den person som har lagt upp bilderna inte få jobba kvar. Kanske inte på grund av handlingen i sig, men för att personen har visat sin inställning till personer som han/hon är satt att vårda. Så lite är de personerna alltså värda att det väger tyngre att få något slags cred genom att skicka upp bilder i en Facebookgrupp.

Jag känner mig verkligen upprörd i det här fallet, vilket säkert märks. Man är så totalt utlämnad som människa under en operation. Inte bara handlar det om att lägga sitt liv i andras händer, det är också en situation då man är helt ur stånd att försvara sig, helt maktlös.

Nu hade jag en mycket bra upplevelse av hur jag behandlades både före och efter min operation, men den gnagande känslan finns ju där ändå. Vad gjorde de med mig de timmar då jag var borta?

3 comments so far

  1. Penny Lane on

    Jag är inte det minsta förvånad. Har träffat så mycket folk i vården som helt saknar respekt för människovärdet. Men hur ska man kunna sålla bort dem när en anmälan inte leder nånstans?

  2. Jojo on

    Åh fy satan vad vidrigt! Vissa människor är så himla låga. Åh vad jag ryyyyyyyyser!!!

  3. Anna-Stina on

    Jag träffade ju på ett par stycken på KS som inte var helt lämpliga. Det är synd att de som inte är bra ska dra andra i smutsen. Undrar om det var mina hjärnoperationsbilder som låg ute?


Kommentera

