Alice i Underlandet

Jag fick för mig att jag skulle skriva om mina bisarra sjukhusdagar igen. Fortfarande har jag svårt att förstå vad som hände.

Det som jag i efterhand undrar över är varför man inte erbjöds någon typ av samtalskontakt när man var inlagd på sjukhuset (KS). Allting var fokuserat på det medicinska botandet, vilket i och för sig var bra. Annars blir man ju inte frisk. Bra att jag fick prata ordentligt med läkarna och ställa frågor. De förklarade alla praktiska detaljer och allt som jag behövde veta just då.

Men sitt eventuella chocktillstånd fick man klara av på egen hand, där man låg sängbunden. Tänk dig själv att du en dag skulle råka ut för följande:

För första gången får du se en bild av din egen hjärna. På bilden, i allt det gråa, finns något vitt i tennisbollsize som definitivt inte hör hemma där. Någon säger: – Du har en hjärntumör, och sedan: – Nu ska du få åka ambulans! And off you go. Du körs genom korridorer på en bår. Sirener tjuter.

I nästa stund sticker någon nålar i dina armar för glatta livet. Blodet sprutar över hela sängen. Du körs vidare i korridorer. Du får medicin i slangar. Det känns skönt på något vis. Någon säger: – Imorgon ska vi borra upp ett hål i din skalle och operera lite i din hjärna. Du säger: – Tack, det låter bra. Någon annan förklarar hur du ska spännas fast med huvudet i en ställning.

Rätt som det är vaknar du och någon frågar: – Hur mår du? – Tack bra, svarar du då. Och upptäcker att du förvandlats till en champinjon medan du sov. Och där ligger du och får inte ens kissa på egen hand. Det är vackert väder ute och du stirrar på himlen hela dagen och natten. Någon säger sedan att du ska upp och gå, men du märker att benen har förtvinat.

Nu ska du skickas till ett vackert ställe där man får vila, sägs det. Kanske är det himlen, tänker du. Du åker rullstol och taxi, och ser att det finns gräs, blommor och bilar i världen. Herregud att den ligger kvar. Var har jag varit? Kanske i ett hål i marken som Alice, man kan inte så noga veta.

No comments yet

Kommentera

