Nyttan av klichéer

För några år sedan läste jag en kurs på Umeå universitet där en av delkurserna hette Populärmusikens texter. Musiktexter får ju ofta kritik för att vara väldigt banala och stereotypa, väldigt långt från den ”fina” litteraturen.

Vad jag förstod under den här kursen är att många textförfattare medvetet använder sig av klichéer och stereotyper, helt i samförstånd med sin publik. Att använda sig av det banala blir ett slags kod mellan de invigda, samtidigt som den minsta gemensamma nämnaren mellan människor oftast är det allra mest grundläggande, t ex kärlek. Klichéerna blir effektiva i kommunikationen mellan människor. Ungefär så tror jag det var, i alla fall. Jag kan ha glömt en del detaljer…

I alla fall, filmer och annan populärkultur använder sig av samma knep. Och det funkar ju bra, eftersom människor verkar gilla det. Hela denna utläggning är förstås en ursäkt för att klistra in den här videon med Mariah Carey och Whitney Houston som sjunger When You Believe från Disneyfilmen Prinsen av Egypten. Jag vet inte vad det är, men den gör mig helt tårögd.

No comments yet

Kommentera

