Det lilla ordet inte

Igår när jag såg ett program på tv kom en känsla tillbaka som jag hade strax efter att jag opererats. Programmet handlade om en pojke som tagit en överdos av droger, och hans mamma som berättade med gråten i halsen om hur hon fått köra i ilfart till sjukhuset och där se sin son i djupt medvetslöst tillstånd. Foton på pojken i bakgrunden. Allting gav intryck av att pojken dog av knarket han tagit.

Plötsligt skiftar bilden och man får se bilder på pojken där han promenerar, till synes utan bekymmer. Reporten säger ”Men XX dog inte”. Detta snabba bildbyte var säkert ägnat att chocka lite, och det gjorde det verkligen också. Åtminstone mig. Just det där ”Han dog – INTE” träffade helt mitt i prick.

När jag förstod hur nära allting varit, men att det ändå gått så bra, så tänkte jag aldrig ”jag överlevde”, utan ”jag dog – INTE”. Jag kunde ha dött, men jag gjorde INTE det. På något sätt fick jag en föreställning om att andra som varit med om liknande saker, en situation där de kunde ha dött, men inte gjorde det, skulle kunna ha liknande upplevelser. Oavsett om man överlevt Estonia eller en svår sjukdom.

Jag kanske är helt ute och cyklar här, men det var därför jag började leta efter böcker som beskriver hur det är att ”INTE dö”. Och det var inte helt lätt att hitta. Det finns väldigt många fler böcker om folk som dör. Och det är inte konstigt. För de närstående är det förstås djupt traumatiskt när man förlorar någon. Och det är ju ändå de som lever kvar sedan. Men för oss som INTE dog då, hur kan vi bearbeta våra upplevelser? Det är både traumatiskt och positivt på en och samma gång.

Tyvärr har jag inte kommit så långt i min litteraturlista, men jag tar som alltid gärna emot tips.

No comments yet

Kommentera

