Olov Svedelid är död

Det känns bra att jag läste Olov Svedelids sista bok, nu när jag vet att han är död. Att få ta del av hans tankar inför döden, som han lyckligtvis han uttrycka innan han gick bort, känns värdefullt. Såhär skrev DN i somras:

– Att tycka synd om sig själv och fråga sig varför cancern drabbat just en själv är meningslöst. Det finns ingen rättvisa. Varför skulle inte cancer drabba just mig?
– – –
– Hela livet kan förändras i en utandning. Den som kämpat sig igenom sjukdom och smärta vet på vilka små marginaler vi lever och känner i grunden villkoren för ett gott liv.
Olov Svedelid, DN Söndag 2008-06-01

Läs gärna min lilla recension av Riden av maran, besatt av demoner, helad av änglarlitteraturlistan. Här är andra inlägg jag skrivit som nämner Olov Svedelid.

No comments yet

Kommentera

