Allt(?) är möjligt

Det är lite underligt hur ett besked i ett slag kan påverka hur man ser på hela sin framtid. Som när jag nu fick beskedet att jag inte har någon ärftlig tumörsjukdom. Jag har ju faktiskt aldrig haft det heller, det var bara det att jag inte visste. Och så fort jag visste så kom framtiden i ett annat ljus. När man bara går och väntar på något (ett besked) är det svårt att se mer än kanske en månad framåt i taget. Är man dessutom sjuk kan man ofta bara se några timmar eller någon dag framåt.

Ändå vet ju den friske lika lite om sin framtid som den sjuke! Trots det känns det lättare att göra något slags planer för sin framtid när man är frisk, än när man är sjuk.

Jag har gjort en liten lista på saker som hade varit omöjliga om jag hade fått ett sjukdomsbesked, men som nu är teoretiskt möjliga. Därmed inte sagt att de är möjliga i praktiken!:

– att leva längre än till 50 års ålder
– att få ett nytt jobb om jag blir av med nuvarande
– att få barn
– att hitta en ny partner om nuvarande lämnar mig
– att göra planer för en framtida ”karriär”

Även om ovanstående inte bli av, så känns det ändå som om horisonten på något vis har öppnat sig. Det känns friare, inte lika mycket rädsla.

3 comments so far

  1. Jojo on

    Ja allt är möjligt! Förstår att horisonten har öppnat sig nu, underbart. Grattis igen! 🙂

  2. jenny on

    Herregud, vilket härligt besked! Jag får bara passa på att gratulera, om man nu kan göra det!

    Ha det gott! Jenny

  3. Anna-Stina on

    Jo, det kan man väl 🙂


Kommentera

