Nytt perspektiv

Den friske har många önskningar, men den sjuke har bara en, sägs det. Och det stämmer ju. Men jag vet inte vad jag ska önska mig, för jag har ju redan allt. Det jag kan önska är att de som får det mesta att funka i sina liv, ska förstå hur lyckligt lottade de är och vara glada för det. Man kan tycka att man borde bli storsint mot allt och alla efter att man har varit så sjuk, men jag har svårt att tolerera gnäll över vad jag själv uppfattar som i-landsproblem numera. Men annars går det bra!

Och så har jag lättare att bli lite gråtmild än förut. Jag har svårt att se och höra ambulanser med påslagna sirener utan att bli gråtfärdig över den som ligger därinuti. Jag vet hur rädd den personen antagligen måste känna sig!

Det är lite lustigt också när man möter personer som man inte träffat sedan före sjukdomen. Det är som att man blir extra uttittad för att de ska se om det är något fel på en. Och det är det ju inte. Jag ser precis lika mycket eller lite konstig ut som förut! Det enda är ju faktiskt det ställe där mitt hår är väldigt kort, och det syns för det mesta inte ens. Jag är ingen freakshow. Man får kanske skylla sig själv när man bloggar såhär.

Spåren av operationen finns ju kvar, men det är bara jag som märker mina känselbortfall på vänstersidan av huvudet och vänster kind.

Det var väldigt trevligt att återse min gamla frisör i förra veckan. Stackars människa som behövde lyssna på den surrealistiska berättelsen om min sjukdom. Som vanligt fick jag huvudmassage när hon hade tonat och färgat håret. Men det är så obehagligt att bli vidrörd på den vänstra sidan, så hon fick bara massera på den högra.  Men det gick bra.

No comments yet

Kommentera

