Hit & dit

Senaste 1,5 veckan har jag varit rejält förkyld, vilket bland annat har resulterat i att jag inte kunnat träna, och därigenom sämre fysik och värk i kroppen. Igår em/kväll hade jag huvudvärk. Och genast var tankarna där igen ”oj, nu är det säkert en tumör på gång igen och har jag inte lite dålig balans också?”. Och idag har jag varit lite yr, ”det är säkert ett tecken”.

Men alltså, ska det vara såhär nu? Varje gång jag känner mig lite krasslig? Kan man gå i kognitiv beteendeterapi mot hypokondri, när det FAKTISKT var så att man hade en hjärntumör den gången när man hade huvudvärk? Den teraputen får nog ett svårt jobb i så fall…

Under tiden terapeutar jag mig själv genom att kolla om jag kan gå på en rak linje (det kunde jag), och samtidigt intala/erkänna för mig själv att jag har ju de facto inte huvudvärk just nu.

5 comments so far

  1. Mia on

    Hej!
    Förstår precis vad du menar-jag blir oxå alldeles kall så fort jag känner något som avviker från normalbilden..men, ärligt-när jag nu hostade så att lungorna höll på att lämna kroppen och det skakade i huvudet så insåg jag någonstans att jag klarar mig nog:-)
    Jag ser det som om detta första år blir en prövning innan man kan släppa det som varit och våga vara ”normal” som alla andra. Dessutom så tänker jag att jag faktiskt blir kollad och levde med min ”hemliga” cysta i ca 35 år och det gick ganska bra..men, visst, samtidigt så gör det oxå mig nervös för att nya saker ska uppstå som växer i det fördolda..

    Kram på dig!!

  2. Anna-Stina on

    Mia, hoppas att det bara blir ett år som man håller på såhär! För det blir ju lite jobbigt i längden. Men jag antar att man vänjer sig.

    I vår ska jag röntgas igen. Det kommer säkert vara jättenervöst innan, men en stor lättnad om de inte hittar något (vilket de ju inte borde göra, men man vet aldrig, oddsen har varit höga förut…).

  3. Hobbypsykologen Elise on

    Jag tror att det är väldigt naturligt att vara ”hypokondrisk” i din situation – jag skulle inte ens kalla det för hypokondri utan snarare en mycket nödvändig kognitiv funktion. Exempel: om man kräkts i samband med att man ätit en viss maträtt kan man få svårt att äta den maten igen, eftersom hjärnan sammanknippar de två sakerna. Detta är en jättebra evolutionär funktion som har utvecklats för att vi inte ska hålla på och äta saker som gör oss sjuka. På samma sätt är det ju helt självklart att du ögonblickligen kopplar ihop symptom som huvudvärk och yrsel med din hjärntumör.

    Det kommer garanterat att avta med tiden! Du har ju redan fått strukturer för hur du ska kunna hantera det. Det enda som saknas är perspektiv, och det kommer. Tänk på att det inte var längesen alls som du opererades!

  4. Anna-Stina on

    Tack, hobbypsykologen Elise, det låter väldigt klokt det där! Som en riktig psykolog faktiskt. När jag var på rehabsjukhus hjälpte mig psykologen där med mental träning inför att åka tunnelbana, eftersom jag hade så obehagliga minnen från det när jag var sjuk. Och nu åker jag ganska obehindrat 😉

    Och det där med mat är samma grej. Eftersom jag spydde som en kalv de sista veckorna innan operationen är i princip allt jag åt då (i den mån jag kunde äta) förknippat med obehag. Som köttfärssås och makaroner. Jag har ätit det en gång sedan dess, men behöver nog träna mer…

  5. Mia on

    Kikar in igen..jag har fortfarande problem med att gå förbi den plats på stan där jag svimmade-även om jag rationellt förstår att det ej har något att göra med cystan så blir jag alldeles kallsvettig, yr m m..
    Jag får erkänna att jag ännu inte varit på stan själv ännu-känner obehag och vågar inte..vad rädslan består i vet jag inte..tappa kontrollen kanske?Jag har ju dessutom det dilemmat att vara gravid och symptomen på grav är ju att likna med de symptom som jag hade innan op..jag hoppas och tror att när grav är ur kroppen att jag då får känna mig som vanligt igen..det är tufft detta.
    Kram


Kommentera

