Pedagogiskt bemötande

Som jag tidigare har skrivit på lite olika ställen på den här bloggen, har jag blivit utmärkt behandlad av sjukvården, på det stora hela taget. Det är helt fantastiskt vilken hög kvalitet vården har hållit.

Mitt dagliga arbete berör ofta frågor som handlar om bemötande av kunder/besökare. Vad som är ett bra bemötande har jag ofta anledning att fundera över.

En väldigt bra sak som jag har tänkt på nu i efterhand, var när jag träffade den läkare som jag fick tumörbeskedet av. Jag hade aldrig sett henne förut, eller hon mig, ändå skulle hon ge mig ett så svårt besked som att jag hade en hjärntumör. Det kan inte ha varit lätt för henne, även om sådant ingår i hennes profession. Det som var bra, var att jag inte fick en massa information på en gång, och att jag fick se en bild ganska omgående.

Jag tror att bilder kan göra något väldigt tydligt för oss på ett sätt som ord inte alltid kan. Beskedet ”du har en cysta i hjärnan” blir gärna väldigt overkligt, om man inte också får se en bild på cystan. ”Jahapp, där är den ju. Ja, då är det nog så.” Inte för att jag själv fattade så mycket då heller, men jag kunde ju i alla fall tydligt SE att där var något stort fel. Inte bara få höra dessa obegripbara ord. Undrar om det ingår i läkarutbildningen att man ska förklara för patienterna och visa bilder samtidigt?

På Karolinska fick jag ytterligare en gång titta på bilderna. Min nuvarande läkare/neurolog ritande t.o.m. en teckning till mig (jag har den kvar) för att förklara varför min tumör/cysta var så farlig som den var. Det gjorde hon EFTER operationen, tack och lov. Jag hade ändå inte orkat förstå och ta till mig den informationen från början.

Antagligen vet sjukvårdspersonalen om att patienter bara kan ta till sig information stegvis. Hoppas de flesta förstår det i alla fall. Och i och med att de, i mitt fall, upprepade informationen flera gånger kunde jag i ett senare skede ta till mig sådant som gick mig förbi ibörjan.

Jag hoppas att vi ska uppfattas som lika professionella i min bransch.

No comments yet

Kommentera

