I cirklar

Nu har jag haft några dagar igen då jag mått dåligt. Möte hela lördagen, träning på söndag förmiddag och bio på eftermiddagen blev för mycket. Jag fick huvudvärk redan på söndagen som höll i sig hela måndagen. Men nu har den som tur är gått över.

Det blir lätt en ond cirkel; man blir övertrött och får ont, det onda triggar stressande tankar om sjukdom, stressen ökar ytterligare och man får ännu mer ont, blir tröttare och får dessutom svårt att sova. Hur tar man sig ur en sådan negativ spiral? Det vet jag verkligen inte.

Jag försöker med att koppla bort de negativa tankarna och istället fylla på med postiva. Få ner stressnivån genom att andas lugnt. Nu verkar mina avspänningsförsök ha börjat fungera efter två dagar. Men under tiden hinner man tänka tusen tankar om hur allting ska bli. Det är bara att ta en dag i taget.

6 comments so far

  1. maria on

    Det är jättelätt att det blir en ond cirkel och att man blir övertött, har själv inga bra tips på det förutom att vila mycket. När min hjärna blir trött och går på högvarv så mår jag jättedåligt, tror att den ska ”stänga” av sig. Men det låter om att du är på rätt väg med att vara positiv i ditt tänkande. Ha det så bra. /maria

  2. Anna on

    Oj vad jag känner igen mig i det där! Man är trött så allt bara snurrar, men sova – nej då, det går inte! Har bara läst lite snabbt i din blogg men du skriver bra! Kommer nog följa dig en del, fast jag inte haft samma tur som du verkar haft… Men skadorna efter de varit inne i hjärnan och skurit är ju liknande:)

  3. Anna-Stina on

    Hoppas du också orkar vara positiv, Maria.

    Välkommen hit som ny läsare, Anna! Jag ser att du har nog av drama i din egen vardag. Tyvärr kunde jag inte kommentera på din blogg, men jag kommer absolut att följa den, så fortsätt skriva! 🙂

  4. LP on

    Hej Anna-Stina !
    Har inte skrivit något här på ett bra tag men läser regelbundet och instämmer och känner igen det mesta trots att det är 2,5 år sedan jag opererades så du får se tiden an.
    mvh/LP

  5. Anna-Stina on

    Ja, LP, du sitter ju inne med mångårig kunskap kring detta! Man hoppas ju att saker och ting blir lättare med tiden, men är kanske inget man kan räkna med.

  6. LP on

    Tiden läker alla sår ungefär, men minnen och upplevelser inom detta lever nog kvar betydligt längre än man kan tro. Hoppas man får distans till det hela såsmåningom
    mvh/LP


Kommentera

