Små saker som kanske betyder något

Idag fick jag veta att en f d kollega, som jag verkligen såg upp till, dog häromdagen. I somras, tror jag det var, fick jag veta på omvägar att hon var sjuk. Så jag letade upp hennes nya adress och skickade ett kort då. Det är jag glad för idag, trots allt. Hade jag inte gjort det så hade jag varit väldigt besviken på mig själv. Jag skickade även med min nya adress, om hon skulle vilja ta kontakt, men det gjorde hon inte.

Eftersom jag vet hur mycket ett litet kort betydde för mig när jag var sjuk, så antog jag att det kanske kunde vara liknande för henne. Hursomhelst, hon är borta nu och jag gjorde det jag kunde just då för att visa att jag kom ihåg henne och brydde mig.

Ibland har jag tänkt på den gamla schlagern(?) Liljor, som bland andra Alf Robertsson har sjungit in. Den är ju sådär som den typen av låtar är, lite gråtmild och översentimental, men det ligger ändå något i dessa rader:

Här på jorden idag när vi lever
finns det dom som ger oss hårda ord.
Men sedan när dörrskylten är nere,
så strör dom oftast liljor i vårt hår.

Kom till mig med dina blommor när jag lever
och låt mig få njuta av dem då.
Vänta inte tills jag är död och borta
med att då som först strö liljor i mitt hår.

Här på jorden behövs våra blommor
ett vänligt ord när jag är svag och trött.
Vill du inte ge mig blommor när jag lever,
kom inte med dem sen när jag har dött.

No comments yet

Kommentera

