Måndagsbarn

I min iPod har jag – som en av många låtar – Måndagsbarn med Veronica Maggio. Jag laddade ned den i våras och har lyssnat på den sedan dess. Nu är Veronica Maggio nominerad till flera Grammisar, och det känns rättvist för hon har gjort ett bra album.

Varje gång jag lyssnar på just Måndagsbarn får jag väldigt blandade känslor. Jag lyssnade mycket på den när jag var som sjukast. Den talade till mig, tyckte jag, eftersom den uttrycker att personen i sången (Veronica) inte är speciellt nöjd med sig själv och sitt beteende.

Så kände jag också. Allt jag visste då var det min sjukgymnast berättat för mig: att jag dels var utbränd, och dels hade överansträngt min nacke kraftigt genom att sitta i olämpliga arbetsställningar framför datorn. Att jag mådde så j-vla dåligt var med andra ord mest mitt eget fel. Jag hade misskött mig själv.

Så på ett vis var det väl en lättnad när jag fick veta att jag hade en hjärntumör som näppeligen var självförvållad (jag frågade t o m läkarna om jag pratat för mycket i mobiltelefon, men nej). Fast lättnad är väl inte riktigt ordet heller, utan snarare chock, förvåning och rädsla. Men det var i alla fall inte mitt fel. Skönt.

2 comments so far

  1. Jojo on

    Usch, i efterhand är det så himla hemskt att dom fick dig att tro att det var utbrändhet. Det känns så obehagligt när man nu vet att det var en tumör istället. Man vill ju kunna lita på doktorer, att dom ska ha superkoll.

  2. Anna-Stina on

    Jag läste att en distriktsläkare träffar på någon som har hjärntumör ungefär 1 gång var femte år. Så oftast har ju folk någon annan sjukdom… Men surt för den där vart-femte-år-personen helt klart.


Kommentera

