Nyläst och lilla katten

Igår läste jag ut en otroligt bra roman, Svart dam av Maria Fagerberg. Den handlar om en tjej som är inlagd på sjukhus och som snart kommer att dö. Hemma finns hennes man och lilla dotter. Hela situationen är beskriven på ett sådant sätt att det känns som om det är självupplevt. Väldigt autentiskt. Men det kan det ju inte vara, eftersom författaren har skrivit flera böcker efter denna. Men säkert har hon legat på sjukhus någon gång. Bara det där med hur ny personal kommer och går, den lätta plågan när de inte lyckas sticka en. Den trista miljön och kaffevagnen.

En episod i boken fastnade jag särskilt för. Det är när en vänninna ska komma och hälsa på, som den sjuka tjejen uppfattar som rädd för svåra saker och allvar. Hon tror att mötet – det sista – ska bli misslyckat och plågsamt. Men det visar sig bli tvärtom, kompisen vågar ställa de svåra frågorna och backar inte undan. Människor kan visa oväntade sidor.

Jag kommer förmodligen att träffa författaren i slutet av månaden och då hoppas jag få tillfälle att fråga mer om den här boken. En ”överlevnadsbok” är det ju inte, men väldigt bra ändå.

Idag fyller katten (den större av dem) tre år. Det var något av det bästa jag gjort att skaffa katt. Det är SÅ roligt att ha katt, ännu roligare än jag förväntade mig! Ungefär samtidigt som jag skaffade katt blev jag sambo. Det var också väldigt roligt. Från att ha varit ensam och stressad i flera år, fanns det äntligen två stora anledningar till att gå hem till en lägenhet som inte längre var tom.

 Men mina ”ensamvanor” hängde tyvärr i ett par år. Jag hade skaffat mig mycket bisysselsättningar under tiden som jag bodde ensam. Det var styrelseuppdrag och universitetskurser (plus heltidsjobb), och jag hade helt enkelt mer att göra än som var nyttigt. Det är egentligen först nu efter min sjukdom som jag kan känna mig avstressad och uppleva att jag är ledig när jag är ledig. Det känns väldigt bra!

2 comments so far

  1. lisa on

    Efter läst din blogg, lånade jag Svart Dam.
    En angelägen bok.
    Tack för allt du skriver.

  2. Anna-Stina on

    Tack själv, lisa 🙂


Kommentera

