En till bok om döden

På onsdag ska jag hämta ut Fjärilen i min hjärna på biblioteket. Det är Anders Paulruds sista roman, som kom ut efter författarens död för ett år sedan.  För några år sedan, när han ännu levde, hade jag flera gånger föresatt mig att läsa några av Paulruds böcker. Av det jag hörde och läste om böckerna verkade de intressanta. Men det blev aldrig så då att jag läste dem.

Förresten har jag gjort likadant som Paulrud – använt en bild av min hjärna som titel. För bloggen alltså. Han hade en ”fjäril” och jag hade en ”knopp”.

Paulrud dog av lungcancer, och något år tidigare hade han överlevt en hjärntumör, har jag läst mig till. Nu har jag också tagit del av några av dagstidningarnas recensioner av romanen Fjärilen i min hjärna, och av dem kan man förstå att boken är svårbegriplig för recensenterna. På något sätt förväntas Paulrud kunna förklara hur det är att dö. Men sådant låter sig inte så lätt fästas på papper. Han lever ju också ännu fortfarande medan han skriver.

För ett år sedan läste jag Augustprisvinnaren Stundande natten av Carl-Henning Wijkmark, som också beskriver en döende man. Jag minns det som en väldigt osentimental roman. Undrar hur jag hade uppfattat den idag.

Det skulle ju bli väldigt konstigt om jag läste om alla böcker jag tidigare nånsin läst för att se vad jag tycker om dem NU efter hjärntumören. För till viss del har jag säkert ändrat min syn på saker och ting. För det första är jag mer kritisk än tidigare. För det andra har jag ett helt annat perspektiv på livet, vilket säkert påverkar det mesta.

Det är också intressant att fundera över vilket förhållande vi har till döden sådär tillvardags. Alla normalfriska alltså. Är man sjuk så är det ju lite annorlunda. Döden är på något vis väldigt tabu och fjärran från våra liv. Man kan ofta låtsas som om den inte finns, för den syns inte.

Ett ganska tilltalande sätt att hantera döden (tycker jag alltså) finns i filmen Corpse Bride av Tim Burton. Det handlar om en ung man som av misstag blir gift med en död brud. Och när jag väl är inne på detta tema bör jag naturligtvis fortsätta till John Ajvide Lindqvist och Selma Lagerlöf, men jag stannar här för idag.

No comments yet

Kommentera

