Boken om fjärilen är läst

Så har jag då slutligen läst Fjärilen i min hjärna av Anders Paulrud. Det är svårt att ha någon speciell åsikt om boken, eftersom jag inte lyckas hitta någon distans till den.

Tvärtom har jag eftersträvat att läsa den helt distanslöst, i första läsningen. Sedan läste jag om den, och då försökte jag föra en läslogg för att hitta (litterära) mönster i romanen. Men det sket sig tyvärr rätt så duktigt ändå. Jag har ingen aning om hur denna roman kan uppfattas rent objektivt, är den bra, är den dålig?

På flera ställen refererar boken till Joan Didions Ett år av magiskt tänkande, som jag ju också precis har läst. Det känns som en cirkel av läsande.

Så min eventuella analys av Fjärilen i min hjärna får vänta till bokkollot i slutet av månaden. Då har jag tänkt vara med på ett boksamtal om den. Det känns bra att ha läst boken nu i alla fall.

No comments yet

Kommentera

