Lite korkad

Men hur många gånger ska man behöva åka på samma grej? När ska jag lära mig att huvudvärk + allmän matthet och stort sömnbehov = överansträngd? På något sätt tror jag hela tiden att nu ska jag kunna leva precis som ”förut” igen. Men gång på gång märker jag att det inte går, jag pallar inte riktigt med.

Nu har jag haft en fredag-lördag då jag mått dåligt. Först den vanliga paniken – ”återfall!”. Men insåg sedan att jag bara behöver vila och sova. Och nu mår jag bättre. Det känns så trist att inte orka med riktigt. För mina framtidsplaner får jag nog revidera nu, eller skjuta ännu längre framåt. Det viktigaste är ändå att må bra, och att bli så återställd som det går. 🙂

Jag fick ett förslag att min trötthet kan vara åldersrelaterad. Men jag känner ingen annan som plötsligt vid fyllda 35 drabbats av orkeslöshet. I så fall kanske åldersdemensen inträder redan vid 45 i mitt fall?

Det kanske är logiskt att om att nerverna på utsidan av huvudet ännu inte har läkt, så har de påverkade hjärncellerna inte heller repat sig helt ännu. Hjärnan förnyas ju inte heller alls på samma sätt som andra delar av kroppen. För den som vill lära sig mer om just hjärnan har Forskning.se den här fina webbplatsen, med tjusig flashanimation över hjärnan.

forskninghjarnan

Update 24/1: Nu med bild.

10 comments so far

  1. Caroline on

    Jag och en väninna pratar ofta om hur vi, vid c:a 35, plötsligt började känna oss just trötta och orkeslösa. Vågar inte ens tänka på hur det blir vid 45 – min farmor på 88 känns mer pigg än vad jag fasar att jag blir alldeles snart… (Igår talade jag även med en yngre kusin om att jag så ofta tappar vanliga ord, i just det fallet serviette – och kusinen sade att hon ibland har ”bra dagar” då hon INTE har ngra ordproblem —!!

  2. Anna-Stina on

    Jag funderar bara på om det är normalt att man vid 35 plötsligt inte orkar göra något utöver hemmets eller jobbets väggar, eftersom vardagen tröttar ut en så… Jag hoppas att de flesta över 35 är betydligt piggare än så 😉

    Det där med minnet, det blir ju helt klart sämre med åldern, men det är ju också för att man har mycket mer att tänka på nu än när man var 10 år gammal. Då fanns det alltid någon annan som kunde hålla reda på de viktigaste sakerna åt en. Och nu i vuxen ålder rationaliserar man bort det oviktiga, så att man ska minnas det viktiga, tror jag…

  3. maria on

    Hejsan! Klart att man blir trött av att bli äldre, men det som vi har gått igenom är ingen lite sak (såväl psykisk som fysisk) så mycket av tröttheten är ju av allt innan under och efter operationen. Kan också bli lite frustrerad av att inte orkar lika mycket som förr. Måste planera in vila om jag ska göra något under dagen. Mår inte heller så bra om jag slarvar eller stressar, då vill inte hjärnan va med och säger ifrån. Det har ju blivit betydligt bättre men måste vila eller så bir det till att gå i säng tidigt på kvällen : )
    //maria

  4. Maria F on

    Hej!
    Vad fantastiskt att läsa om dina erfarenheter. Jag har också opererat ett hemangioblastom på samma ställe som dig dvs i lill-hjärnan och ner i foramen magna (där hjärnstammen går ner) Jag op den 16 januari 2008 och har ett 15 cm långt ärr i vinkel, jag har resttillstånd i hela vänstra sidan, det sticker och pirrar och jag har ingen riktig känsel där. Det gör också ont och sticker o pirrar i huden i huvudet ,på den sidan där op ärret är. Jag jobbar nu 75% och känner precis som du beskriver…”när ska man lära sig”…man vill ju bara vara som vanligt…Jag försöker planera in vila men jag vill ju samtidigt bli starkare så jag tränar och gör roliga saker och plötsligt så kommer tröttheten, precis som om jag får en klubba i huvudet.Häromdagen sov jag från 17.30 till 6.45 morgonen efter….Det är svårt att förstå och det är svårt att få omgivningn att riktigt förstå. Det syns ingenting på mig, alla säger att jag ser så pigg ut och det är ju trevligt, men jag är inte alltid så pigg..Vi får verkligen lära oss att hitta en balans i livet,av vila, träning, promenader, roliga saker och vila igen…
    Hälsningar Maria F

  5. LP on

    Hej Anna-Stina och Maria F !

    Jag har drabbats av samma tumörtyp som er. Men det var 2006. Om du vill ha kontakt så kan du få min mailadress via Anna-Stina ..

    mvh/LP

  6. LP on

    ser att nog inte går att skicka mail via denna sida 😦
    mvh/LP

  7. Anna-Stina on

    Maria F: Roligt med en ny bekantskap! Vi är ju inte så många som haft just denna sjukdom. Intressant det du berättar om resttillstånd. Förutom känselbortfallet som kommer av ärret har jag också en kall och lite pirrande känsla på vänster sida av underläppen och tungan. Det måste ju komma sig av operationen, eftersom det uppstod då. Har aldrig frågat någon läkare om detta.

    Idag har jag haft en ganska krävande dag på jobbet och jag väntar bara på att det ska ta ut sin rätt, vilket förmodligen kommer att ske under morgondagen.

    Hoppas att du repar dig så småningom! Visst är det lite lurigt just det där att man kan se så pigg ut, men ändå får denna trötthet.

    LP: Visst kan Maria F kontakta dig via Hjärntumörföreningen?

  8. LP on

    Hej igen !

    Självklart 🙂

    Maria F du kan skriva till mig via ”mötesplats”

    http://www.hjarntumorforeningen.se/

    ”LP” heter jag ..

    mvh/LP

  9. Maria F on

    Hej,
    Jag har nu registrerat mig på hjärntumörföreningen,så jag kommer skriva till dig LP där.
    Jag har inte haft kontakt med någon som op hjärntumör, och det var fantastiskt för mig att läsa din blogg Anna-Stina, det är så mycket som jag känner igen mig i. Tex detta att allt ”nytt” som man ska ta sig för efter op,känns lite nervöst. Ska resa till Mexico 2 veckor i början av februari, har visserligen inte varit utanför Europa förut, men har ju rest!!!Men nu har jag faktiskt resfeber…
    Vad det gäller ”min sida” så har läkaren sagt att det kan gå över inom 2 år, men jag tror att jag får leva med det, men med tanke på att jag gick med rollator flera veckor efter op och ingen då visste hur framtiden skulle bli så känns ju en ”knasig” sida som ganska ok.
    Jag skulle vilja fråga dig, hur har det gått att arbeta heltid? Har du varit sjukskriven ibland,enstaka dagar, jag menar pga trötthet?
    Hälsningar Maria

  10. Anna-Stina on

    Jag har mejlat dig, Maria F!


Kommentera

