Kläder och minnen

Jag knallar förstås vidare på Memory Lane.

Igår tog jag fram en kappa ur garderoben som jag inte använt på ett tag. I fickan hittade jag en scarf som jag kände igen. Och plötsligt insåg jag, att sist jag hade på mig den här kappan och scarfen gick jag ut genom ytterdörren för att åka på en röntgenundersökning. Sedan återvände jag inte hem förrän knappt 1,5 vecka senare. Under den veckan hann det bli vår och kappan blev för varm att ha på sig.

Plötsligt kändes det så sorgligt. När man lämnar sin lägenhet på morgonen förväntar man sig sällan att man under dagen ska få veta att man har en tumör i hjärnan och få åka ambulans till neurologakuten. Kanske kan man tycka att jag borde har varit förberedd på någon typ av besked när jag nu ändå skulle röntgas. Men det var jag verkligen inte.

Nu kan jag känna mig ledsen över att detta dråpslag skulle drabba mig, men när det väl hände var jag mest förstummad av chock och rädsla.

Jag har väldigt svårt att se att jag kommer att använda den där scarfen något mer. Den är så förknippad med nacksmärtorna som jag hade förra våren. Jag tyckte att det lindrade att ha något som värmde kring halsen.

Idag ska jag… tada – klippa mig!! Äntligen ska hippielängderna bort. Det avrakade håret har visserligen inte blivit tillräckligt långt ännu för att passa i en frisyr som jag vill ha (vill inte ha för kort hår), men på något sätt ska det väl gå att trolla bort att det saknas hår, även i en lite kortare frisyr än den jag har nu? Den som lever får se…

7 comments so far

  1. Emma on

    Hej Anna-Stina!
    Jag läser din blogg! Jag har också lämnat Bålsta och börjat jobba på min drömskola Globala Gymnasiet. Jag blir helt förstummad när jag tänker på det som du har varit med om. Du verkar stark! Blogga är bra terapi. Det var ju faktiskt du som influerade mig till att börja.
    Stor kram
    Emma

  2. Anna-Stina on

    Hej Emma! Det är både kul och nyttigt att blogga 🙂 Nu ska jag läsa din blogg.

    Kul att du har hamnat på rätt plats! Man behöver byta då och då.

  3. mor on

    Hoppas frisyren blev till belåtenhet:-)

  4. Anna-Stina on

    Det blev den! (tycker jag iaf.. )

  5. Malin on

    Hoppas du slänger sjalen och bara använder kläder du känner dig glad och stark av!

  6. Anna-Stina on

    Yes, det är viktigt 🙂

  7. Jojo on

    Förstår att det känns märkligt att se kappa och scarf och tänka tillbaka ”då visste jag inte…”. Känner igen den där känslan på nåt sätt. Om inte scarfen var alltför dyr kan du väl hiva ut den genom fönsret och skaffa dig en ny, för nya tider!


Kommentera

