Dold sjukdom

Idag skriver Aftonbladet om att Magdalena Graaf har en cysta i skallen som upptäcktes när hon fick en hjärnblödning för ett tag sedan. Det verkar inte som om blödningen och cystan är direkt relaterade till varandra, men det är inte helt ovanligt att man hittar cystor i hjärnan på människor när man röntgar av andra orsaker, har jag läst. En del lever ett helt långt liv med en cysta utan att någonsin veta om den. Andra får symtom och i vissa fall blir det väldigt farligt. Läs om Mia.

Jag har läst lite om att hjärntumörer ger just ökad risk för blödning i hjärnan, bl a den typ som jag hade. Men som tur var hände ju aldrig det med mig. Något jag funderar på är om man genom livsstil, stress etc kan påskynda tillväxten av en sådan tumör/cysta som jag hade. Antagligen komer jag aldrig få veta det. Jag vet i alla fall att det INTE är relaterat till mobiltelefonpratande, eftersom jag frågade specifikt om det. 😉

Idag på lunchen ska jag till doktorn. Få se vad det kan resultera i. Ska jag kunna få någon bild? Remiss?

No comments yet

Kommentera

