Lunchdejt

Det blev en snabbvisit till läkare på lunchen. Den femte läkaren jag träffat på vårdcentralen på lika många besök. (Ändå är jag listad där på något vis, fattar inte hur det hänger ihop.) Mitt förra besök på vårdcentralen slutade lite brådstörtat med ambulanssirener till sjukhuset. Det kändes mycket underligt att sitta i samma väntrum nästan ett år senare.

Läkaren verkade lättad när vi sågs, för av någon anledning hade hon förväntat sig att jag skulle vara arg. Men jag är inte arg. Jag anklagar inte någon läkare för att det dröjde så länge innan jag fick rätt diagnos. Jag klarade ju mig, det är huvudsaken. Det viktiga är att jag nu ska få remiss till vårdcentralens psykolog. Läkaren hävdade att jag befinner mig i reaktionsfasen nu, efter att ha kommit ur chockfasen. Det är möjligt. Men kan en chockfas vara i mer än ett halvår?

Läkaren hade aldrig hört talas om någon som vill ha sina röntgenbilder att spara. Men hon sa att jag skulle kunna få dem där jag röntgades. Så jag gick dit och frågade.
– Vad ska du ha dem till? undrade personalen lite snäsigt.
– Bearbetning.
– Jaha, men det kostar 200 kr.
– Det betalar jag gärna.

Sedan gick kvinnan ifråga iväg och skulle kolla. När hon kom tillbaka var hon betydligt vänligare och sa att jag skulle få bilderna på en cd om jag satt och väntade lite. Sedan återkom hon och sa att de bytt datasystem sedan bilderna togs och att det skulle ta ännu längre tid, men att jag kan hämta skivan troligtvis imorgon. Och ett direktnummer att ringa och fråga om bilderna är klara fick jag också. Toppen!

Nu återstår det ju att se om jag vågar kolla på den där cd:n.

2 comments so far

  1. maria on

    Hej!
    Vad tråkigt att du råkade på en snäsig personal, då har dom valt fel arbete tycker jag, jobbar man med folk så ska man vara serviceinriktad. Men det var ju skönt att hon var vänligare sen.
    Kom ihåg när jag fått min cd, det tog några dagar innan jag vågade kolla på den. Pirrigt. Var en lustig känsla att det var min skalle man såg. Min pappas kommentar var att man faktiskt såg att det var jag på bilderna : )
    /maria

  2. Anna-Stina on

    Jag ser också att det är jag på bilderna.. skumt! 🙂


Kommentera

