Scary movie

För att skydda känsliga läsare har jag valt att inte lägga mina röntgenbilder i den här bloggposten. De ligger istället längst ner på min Fakta-sida, så kan den som vill (vågar) ta del av dem där. Jag har tagit ut två bilder. Sekvenserna kan man köra som en film på sin skärm från cd:n. För mig själv känns inte inte otäckt att se bilderna. Det känns spännande!

Med cd-skivan som jag fick idag kom också remissen till röntgen samt utlåtandet från röntgenläkaren. Av remissen framgår att läkaren som beställde röntgen misstänkte hjärntumör, men det var inget som han sa till mig under undersökningen.

Av utlåtandet från röntgenläkaren sedan, kan man läsa att han ställde en riktig diagnos direkt, det visade sig vara just den tumörsorten som han trodde. Sammanfattningen av röntgenläkarens diagnos ser ut såhär:

5 cm stor vänstersidig lillhjärnstumor, sannolikt benign, med kraftig masseffekt, obstruktiv hydrocephalus, inklämningsrisk.

Diagnosen innehåller också detaljer om exakt storlek (55x37x25 mm). Vilka ventriklar och akvedukter som komprimeras och en hel del som är obegripligt för mig – läkarlatin.

Kan ni förstå att jag mådde lite dåligt med denna i skallen, och att det tar tid för hjärnan att återta sin normala form sedan? 😉 Tacka för att det kändes som att vistas i en glasbubbla efter operationen. Att se en sådan här bild av sin hjärna är en fullkomligt bisarr upplevelse när man inte är förberedd på det.

6 comments so far

  1. Elise on

    Ja, det är verkligen otroligt hur stor del av lillhjärnan tumören tog upp. Väldigt intressanta MR-bilder – tack för att du la upp dem!

  2. Anna-Stina on

    Ja, när man ser bilderna undrar man hur man kunde fungera över huvudtaget.

  3. mor on

    Säger det samma A-S. Det är i allafall fantastiskt att man kan ta bort sådant nuförtiden.

  4. Anna-Stina on

    Det är nog mest jag som tycker det känns intressant att se hur stor den var egentligen. Jag visste att den var stor, men hade inte koll på att den faktiskt var såpass stor. Nästan som ett hönsägg.

    Men lika intressant är faktiskt att läsa första utlåtandet samt remissen, för där finns information som jag inte hade en aning om att läkarna övervägde just då. Jättebra att jag inte fick veta något då, för det hade blivit mycket värre för mig att vänta i tre dagar på röntgen av en misstänkt hjärntumör. Som det nu var, hade jag själv inte den blekaste tanke på att det skulle kunna vara detta. Det är ju alltid något som kan drabba andra, men inte mig.

  5. LP on

    Hej Anna-Stina !

    Intressant att se bildena. Jag ska försöka att få fram min bild trots att den är tre år gammal. Ser troligtvis ungefär likadan ut.

    mvh/LP

  6. Anna-Stina on

    LP: För mig var det en positiv grej att se bilderna. Det är säkert individuellt, om man har det behovet eller ej. Om du vill se dina bilder så tycker jag absolut du ska be att få köpa kopior!


Kommentera

