Att blogga sin sjukdom

Igår (4 april) var det exakt ett år sedan jag orkade skriva det sista inlägget i min (andra) blogg innan jag opererades (24 april). Det får mig att tänka på hur bloggar har blivit något som används av människor som är sjuka eller t o m döende, för att beskriva – ja, vad? Sabina och Sonia är två exempel på hur unga personer bloggat ända in i det sista. Vi har kunnat följa dem nästan ända fram till deras alldeles förtidiga död.

Döden är ju något som vi inte riktigt talar om i vårt samhälle och jag funderar på om det skapar mindre tabu kring döden när tankar har möjlighet att uttryckas fritt och läsas av många, som i en blogg. Och kommenteras. Skapar det mer närhet, eller blir bloggen istället ett alibi för personer som finns runtomkring att slippa kontakta den drabbade, det går ju ändå att följa hur hon/han mår via bloggen? Jag tror det är dubbelt.

Några gånger har jag fått kommentarer och frågor kring att jag är såpass öppen om min sjukdom, t ex bloggar om upplevelserna kring den. Ur mitt perspektiv finns det inget att vinna på att inte vara öppen eller skriva om det. Om ingen vet något blir det ju t ex svårare för mig att få något stöd från andra.

Och så har jag lättare att uttrycka mig skriftligt än muntligt om sådant som rör just mig själv. När jag öppnade den här bloggen var det en sten som föll från bördan, en otrolig lättnad att skriva ner och berätta för andra om de fullkomligt bisarra upplevelser jag hade sedan jag fick en diagnos, opererades etc…

Ett tag funderade jag på om jag skulle lägga ner den här bloggen på årsdagen av att jag startade den. Men jag tror inte det är någon bra idé. Dels tror jag inte längre att jag kommer att vara ”fullt återställd” (vad det nu kan vara) det datumet, och så är den ett bra sätt att få kontakt med andra som är eller har varit i liknande situation som jag.

Just nu väntar jag på att få besked om en tid för återbesök på röntgen…

1 comment so far

  1. […] Mer om bloggar Publicerat april 5, 2009 av BiblioBuster Idag funderar jag på bloggar om sjukdom och död, med tanke på att det är ett år sedan jag orkade skriva det enda inlägget som kom i den här bloggen i april månad 2008. Jag hänvisar därför till ett inlägg på min andra blogg. […]


Kommentera

