Återbesök

Så då var jag alltså på återbesök hos min läkare idag. Det var en bra men ändå udda upplevelse. Många minnen av hur det var när jag kom inrullande på bår för precis ett år sedan kom över mig. Som t ex den där sköterskan på neuroakuten som stack mig fel i armen så att blodet sprutade över filten som jag hade på mig. Och kontrasten mellan hur jag mådde då och hur jag mår nu!

När jag väl träffade läkaren kom det tillbaka ännu mer. Hon sa – som vanligt – att jag såg strålande ut!  Jag fick göra de vanliga neurotesterna: gå på rak linje, fingertopparna på näsan, stå på ett ben, etc. Jag har ju inte haft problem med balansen sedan i somras, så det var inga problem.

Sedan sa hon saker som jag inte visste, men på något sätt visste ändå. Hon sa att jag är den enda under hela det här året som de har botat från en hjärntumör på Karolinska i Solna. Ingen annan har fått besked om att de blivit botade, vilket beror på att det är så oerhört mera vanligt med maligna tumörer än med benigna, som min. Min tumör, som är en väldigt snäll sort, är superovanlig. Därför är de också så glada över att ha mig som patient, att få se någon bli botad.

Och så sa hon igen att mitt liv hängde på en skör tråd när jag kom in. Så jag har verkligen haft TUR!! Lite senare, och det hade varit helt finito. Och jag sa att jag vet hur mycket tur jag har haft och att jag är så fruktansvärt tacksam mot dem, det är fantastiskt vad man kan göra inom medicinen.  Jag tror och hoppas att hon förstår hur jag verkligen uppskattar allting som de har gjort för mig.

I alla fall. Jag ska röntas i maj, förmodligen, och få besked om vad röntgen har visat före midsommar. En utskrift av en röntgenbild kommer jag att få hem i brevlådan. Sedan ska jag röntgas en gång om året i några år framöver, för att se om tumören kommer tillbaka. That’s life som post-hjärntumörpatient. Men jag har ändå vunnit mer än högsta vinsten på Lotto.

5 comments so far

  1. mia on

    Åh-jag ryser!!Vilket härligt besked!!Och försök glömma bort om;-)Härliga sommarkramar från Wien

  2. Anna-Stina on

    Det är lite uppskakande att besöka läkare, ofta vill man helst bara glömma att man är/har varit sjuk.

  3. Helena on

    Hej!
    Grattis till ett så positivt besked! Jag avundas dig en smula, men gläds med dig för allt för många får ju ruskigt negativa besked. Jag har nog börjat så sakteliga att acceptera läget om det är just nu. I alla fall försöka ta en dag i taget.

    Vem har du som läkare? Undrar om vi har samma… 🙂

    Ha det superbra!

  4. Bengt on

    Roligt att solen sken på detta posetiva besked. En del får moln på sina papper.

    Gläd dig åt solen som sken.

    Hej Bengt

  5. Anna-Stina on

    Tack för lyckönskningar! Som sagt, det är svårare att glömma att man har varit sjuk när man besöker doktorn! Och man förundras hur allting annat rullar på som vanligt i den icke-sjuka världen.


Kommentera

