Uppstånden igen

Den gångna veckan blev lite jobbigare än jag hade räknat med. Kanske var det inte så bra att läkarbesöket kom mitt upp i alltihop, eller så var det det. Alla jobbiga minnen plus påminnelsen om att jag fortfarande är patient, oavsett om jag vill eller ej. Och en stor portion självömkan.

Men efter denna helvetesnedstigning kan det bara gå uppåt igen! Därför att nu har jag nästan bara ljusa minnen att återuppleva. Att bli som född på nytt är rentav fantastiskt.

När jag vaknade upp drygt 2 timmar efter operationen, så mådde jag bra. Det första jag lade märke till var att ögonen kändes som vanligt igen. Jag låg och tittade på olika föremål i taket på uppvakningsrummet. Fick lite munspray (törstig), träffade kirurgen som sa att det gått bra. Och sedan rullades jag upp på avdelningen. Jag frågade efter mina saker, bl a mobilen, och så kunde jag ringa min pojkvän som gått hela dagen och oroat sig. Han var snabbt på plats och kunde se att jag inte hade blivit något kolli.

Jag kunde inte sova på hela natten sedan. Kände mig väldigt upprymd och säkert hög på stora doser av framförallt kortison och morfin. Jag mådde verkligen helt otroligt bra! Visserligen fick jag inte komma upp ur sängen (hade bl a kateter och 6 olika slangar in i armar och ben), men aptiten kom tillbaka och jag pratade och pratade med personalen. Från att inte ha orkat yttra många ord före operationen hade jag nu massor att delge den som orkade lyssna. På något sätt kändes det viktigt för mig att de skulle förstå att jag hade ett riktigt liv, utanför sjukhuset. Att jag var en aktiv person precis som dom och inte ett offer. Sedan följde en vecka av att steg för steg återerövra normala funktioner. Jag återkommer säkert till detta. Nu ska jag iväg för att gå på teater! 🙂

No comments yet

Kommentera

