Valborg och flytt

Efter nio dagar på Karolinska var det dags för flytten till det där fina stället som läkarna frågat om jag ville åka till. När de beskrev det lät det som himmelriket, så klart jag ville dit! Det var Erstagårdskliniken i Nacka. Och nu skulle jag alltså åka dit i färdtjänsttaxi.

Ganska nervös var jag nog på förmiddagen när jag satt och väntade på taxichauffören. En sista träff med min läkare, alla MRSA-prover var tagna. Min sambo hade kommit med kläder till mig, så att jag skulle slippa åka i sjukhusskjortan. Det var sjuksköterskestrejk, det kändes som om de inte kunde stänga min avdelning fort nog.

Taxichaffisen kom, en trevlig man med finskt ursprung, och körde mig i rullstolen ner till sjukhusentrén. Det var verkligen helt fantastiskt att komma ut efter så många dagar inomhus! Och det var ju helt GRÖNT ute! När jag blev inlagd var det svartgrå vårvinter, men nu var det total vår med blommande tulpaner och sprirande gräs. Nu blev jag ju verkligen helt säker på att jag blivit född på nytt.

Det var lite knepigt att ta sig upp i taxin, som var en minibuss. Det var en hel halvmeter upp till passagerarplatsen och mina benmuskler var försvunna! Men jag hade att välja på det och på att sitta fastspänd i rullstolen baktill i bussen… Så på något sätt tog jag mig upp. Det var jättehärligt att åka genom Stockholm, strålande utsikt och väder. Och världen låg otroligt nog kvar precis som tidigare.

Framme på Ersta blev jag upprullad till det rum där jag skulle ”bo”. Det var dags för lunch och jag fick sätta mig vid ett bord och äta. Kände mig lite bortkommen, hur funkar det på ett sånt här ställe då? Jag såg andra patienter som var i olika skick.

Ska inte berätta mer än att jag såg en jättestor valborgseld genom fönstret på kvällen.

No comments yet

Kommentera

