Om nöjdhet

Runtomkring mig, kanske mest på platser som Facebook förresten, ser jag hur till synes lyckade människor – både privat och yrkesmässigt – ger uttryck för en massa negativitet om sig själva. Är man inte misslyckad så är man i alla fall missnöjd, av för mig oklara anledningar. Själv brukar jag numera framhärda – på ett irriterande präktigt sätt – hur nöjd jag är med tillvaron!

Självklart finns det saker i mitt liv som jag hade velat ha på ett lite annorlunda sätt. Men vaddå – jag har ju allt det viktiga tycker jag! För närvarande är jag frisk, jag har ett jobb, ett hem och en liten familj (sambon och katterna).

Jag tycker det är ledsamt att så många inte verkar kunna se vad de har – bara det som de INTE har. Och då blir man såklart missnöjd. För det finns alltid de som har mer av något som man själv trånar efter. Det perfekta livet på något vis. Men sanningen är ju att det inte finns något perfekt liv. Den som verkar så lycklig eller lyckad har alltid sina sorger som inte syns utåt.

Själv vägrar jag be om ursäkt för att jag försöker se positivt på tillvaron. Självklart orkar inte heller jag vara positiv jämt (fråga min pojkvän). Men det är faktiskt lättare efter att man har blivit räddad till livet att vara glad och snäll mot sig själv. Jag är jättesnäll mot mig själv nuförtiden. Förr kunde jag närapå skälla ut mig om jag tyckte att jag gjorde något dåligt. Det gör jag aldrig nu. När det väl gäller har man bara sig själv och då kan den relationen lika gärna vara bra.

4 comments so far

  1. Kristina on

    Du har helt rätt. Allt blir helt enkelt roligare om man försöker vara positiv :-). Och det är uppmuntrande när du skriver om det dessutom…

  2. Helena on

    Oh joy att få vara nöjd! 🙂 Jag älskar livet…så jäkla mycket! Det är så viktigt att få leva ju, folk fattar inte att allt är så skört!!! Vissa dagar är jag übertacksam mot vården, min familj, lyckliga omständigheter…..andra dagar är saker skit…såklart. Dock tror jag att kärnan i det hela är att man måste ha en positiv grundinställning. Har man det så kan man tillåta sig att ha svackor, att tycka att livet är skräp…så länge man kan studsa tillbaks och älska livet igen. Eller nåt sånt. 🙂

  3. Anna-Stina on

    Alla har svackor, det måste man också få lov att ha. Annars kan man aldrig känna sig glad eller lycklig, kontraster behövs!

    Men sedan är det ju mindre kul när man har en svacka, vilket man ju knappast kan undgå att få om man är svårt sjuk… Att bli sjuk tror jag tvingar det flesta att tänka lite djupare kring sitt liv, och därmed blir sjukdomen inte enbart negativ. Även om det bästa förstås hade varit om man aldrig blev sjuk. Om någon förstår hur jag menar… :-/

  4. IJ on

    Jag tränar mig på att se det som är bra i mitt liv i stället för det jag tycker är mindre bra och jag blir bättre och bättre på det. Ett sätt är att tänka igenom sin dag och skriva upp allt man har gjort i stället för att koncentrera sig på det som inte blev gjort.


Kommentera

