Mer debatt om Erstagårdskliniken

I Dagens Medicin har en debattartikel av överläkare Tomas Risberg publicerats, med anledning av nya villkor för neurologisk rehabilitering i Stockholms läns landsting. Han skriver bland annat:

Det är lätt att se att det som kommer att ske är att från 2010 försämras – i bästa fall – vårdkvaliteten hos de mest erfarna inom den externa neurologiska rehabiliteringen i Stockholm. I sämsta fall så kommer verksamheterna att läggas ned.

De flesta kan hålla med om värdet av valfrihet, och att möjligheten för kunder att välja olika alternativ i många fall kan leda till förbättrad kvalitet till en lägre kostnad. Men då idén om valfrihet som förbättringsmekanism står i konflikt med det att kritisk massa – kvalificerad personal, ändamålsenliga lokaler, rätt utrustning etcetera – inte uppnås hos dem som har att konkurrera för valfrihet, måste kritisk massa prioriteras.

Det verkar som om landstingspolitiker och alla övriga har helt olika verklighetsuppfattningar när det gäller den här frågan. Varför kan man inte få ett begripligt svar från politikerna? Se tidigare inlägg där jag publicerar det svar jag fått.

1 comment so far

  1. LisaLind=) on

    Hejsan, jag håller på att arbeta med hjärntumörer i skolan och du hade kunnat vara till enorm hjälp. Jag hade behövt en intervju av någon som har klarat av en hjärntumöt och undrar om du hade vart intresserad av att hjälpa mig. Arbetet ska in nu på fredag, så om du är intresseras kan du väl maila mig snarast så jag kan maila lite frågor 🙂 du är en riktigt kämpe! // Lisa Lind första året på Omvårdnads


Kommentera

