Kärlek på lasarett

Som så många andra följer jag kirurgerna dr Greys och dr Shepherds vardag med kärlek och neurokirurgi på kanal 5. Jag skulle nog helst inte vilja ha dr Shepherd som min neurokirurg. Det ser ut som om han mest petar runt lite när han opererar hjärnor.

Det sympatiska med serien och som gör den mer sevärd än t ex dr House, är att det finns en mänsklighet och inte minst empati med patienterna. Nu har man t ex låtit en av doktorerna bli obotligt cancersjuk. Izzie fick idag äran att gifta sig, i avsnitt nr 100, strax efter att hon fått veta att hon har en inoperabel hjärntumör. Det kan verka lite väl sentimentalt, men faktum är ju att den som blir svårt sjuk får lättare att se vad som egentligen är det viktiga i livet. Problemet är att man kan bli ganska ensam om att se detta, i och med att man är ensam om sin upplevelse. Existentiellt ensam, alltså. Men jag tänker nog inte diskutera Izzies bröllop i något forum eller så.

3 comments so far

  1. Anna on

    Jag älskar Greys och skulle gärna ha dr Shepard som min neurokirurg;) Gårdagens avsnitt var lite jobbigt att se faktiskt, när de ska skapa nåt tragiskt, då slänger de in lite cancer på samma plats som min tumör sitter… Men det är det bästa programmet som finns!

  2. Sara on

    Förstår hur du menar. Har inte själv drabbats. Men frun till en av min pojkväns kompisar har precis fått diagnosen cancer. Hon är i 35-årsåldern precis som jag och har två små pojkar. Det ger perspektiv på ens eget liv och det eviga gnället om väder och jobb.

  3. […] | Tags: tv | Jag har tidigare skrivit om sjukhusserier som House och Grey’s anatomy här, här och här. En ny säsong av Grey’s Anatomy har precis rullat igång på 5:an och jag […]


Kommentera

