Rätt tid och plats

Bilden föreställer min farfars föräldrar. Det är taget för nästan 100 år sedan, tror jag. På bilden är de väldigt unga. Det måste de har varit, för min farfars far dog när han bara var några och 20. Om han hade varit 20 år idag och drabbats av en pandemi (tänk svininfluensan istället för spanska sjukan) så hade han med all sannolikhet överlevt.

Om jag hade levat för 100 år sedan och fått samma sjukdom som jag fick förra året, då hade jag inte överlevt. Det hade jag inte heller gjort om jag var född i nutid, men i Tanzania istället för i Sverige. Som musikerna säger, allt handlar om timing. Men det är ju ingen timing som man råder över själv precis. Man råkar ha tur, eller otur.

I framtiden kanske många av de sjukdomar som idag är obotliga faktiskt kan botas. Och så kan man hoppas på att fördelningen av resurser som t ex sjukvård blir lite mer rättvis över världen. Tänk ändå en sån liten del av världen som har resurser att rädda såna som mig.

No comments yet

Kommentera

