Huvudvärk – igen!

Det ständiga gissel med huvudvärken. Missförstå mig rätt! Jag har sällan huvudvärk numera, och eftersom jag är uppvuxen med att ha nästan daglig huvudvärk är det ett tillstånd som jag brukar behandla som ”det går över”. På gott och ont!

Nu fick jag huvudvärk i slutet av veckan igen – det var säkert värmen. Och den höll väl i sig i ett dygn. På den tiden hinner man tänka saker som ”hur kändes nu tumörhuvudvärken igen”, ”om det inte går över om ett dygn blir jag orolig”, ”tur att jag ska röntgas om mindre än en månad”, ”undrar hur stor risken för återfall är”. Man funderar över hur huvudvärken känns olika tider på dygnet, är den värst på kvällen och på småtimmarna, var sitter den, och så vidare i all oändlighet. Det tar väldigt mycket energi! Man blir tyst, sluten, deppig och ber sambon lova att han ska ta hand om katterna när jag dör.

Och så äntligen blir man pigg och värkfri igen! Och då känns det som högsta vinsten. Jag har skrivit om detta förut. Ska det vara såhär nu, att man bär den ständiga oron varje dag i resten av livet? Eller rättare sagt, de dagar då man inte mår så bra. Just nu mår jag i alla fall bra, och det är skönt.

2 comments so far

  1. Helena on

    Åh vad jag känner igen mig i det du skriver. Nu har jag fysiskt sett mått bra i flera dagar i sträck, peppar…peppar.. 🙂 och I’m on top of the world!!! livet är så lätt att leva nu…men mår jag det minsta ”konstigt” eller har som du skriver, huvudvärk…då börjar grubbelkvarnarna att mala. Vad oändligt mycket energi man lägger på att fundera på hur man mår. Vi borde njuta massor när vi mår bra och sen bara acceptera att vi ibland mår tjyvigt….men det funkar ju inte så. Jag hoppas du också får bra dagar och att oron och ångesten bara sticker upp sina fula nunor extremsällan. 🙂

    KRAM!

  2. Anna-Stina on

    Ja, det är svårt att hitta ett bra förhållningssätt här. Man kastas lite hit och dit i sitt mående!


Kommentera

