Digitalt efterlämnat

SvD har just nu en artikelserie om digital sorg. Vad ska man göra med alla digitala spår som en död människa lämnar efter sig? Kanske är nätet ett bra sätt att minnas någon som har gått bort?

Egentligen förstår jag inte riktigt problemet med att det finns kvar bloggar och liknande efter att författaren har dött. Alla andra ägodelar finns ju också kvar. Kanske är det det att någon kanske kommenterar i en blogg på ett okänsligt sätt… Men okänslighet kan man möta på många ställen.

Idag finns det tjänster där man kan registrera sig och se till att alla konton man har stängs ner efter att man har avlidit. Just nu hittar jag dock inte artikeln där jag läste det, tyvärr. Detta förutsätter förstås att man vet om i förväg att man ska dö, och orkar förlika sig med det. Vi ska alla dö någon gång, men orkar vi förbereda oss på det? 

Min egna bloggar hade förstås upphört att uppdateras utan förklaring, om jag hade dött förra våren. Jag hade ju ingen aning om att jag var dödssjuk, så jag hade verkligen ingen anledning att ta farväl eller så.

Idag finns många bloggar kvar på nätet, där författaren har gått bort. Orden lever ändå kvar. Någonstans finns det ändå något positivt i det.

Uppdatering 18 juni: Webwill är en idé om hur man kan hantera alla sina konton efter döden.

Webwill from Lisa Granberg on Vimeo.

No comments yet

Kommentera

