Magnetröntgen – så funkar det!

Hittade precis en fin liten animation (från Vårdguiden) om hur det går till att bli röntgad med magnetkamera! Informativt även för mig som har röntgats flera gånger. Den där masken över ansiktet är alltså en antenn – aha! Men varför man inte får ha smink fattar jag fortfarande inte riktigt.

Röntgenundersökningen idag gick bra. Jag fick ingen panik eller så. Det gäller bara att blunda och härda ut i oväsendet. Den här gången fick jag Mix Megapol i hörselskydden. En sak som var svårare nu, när jag är frisk (väl?), var att ligga helt stilla. Jag tyckte att det ryckte i alla kroppsdelar till och från, och jag viftade med fingrarna och tårna av ren stress, tror jag. Som tur var tyckte personalen att jag låg stilla med huvudet i alla fall. Förra gången var jag så sjuk att kroppen låg passiv helt av sig själv. Den här gången tror jag att bildsekvenserna var kortare också, som mest 5 eller 6 minuter. Hela undersökningen tog ca 30 minuter.

En sak som jag undrade över innan, och som jag som tur var vågade fråga om, var kontrastvätskan. Jag var orolig att jag bara skulle få kontrastvätska insprutat om de såg något mystiskt på bilderna. Men personalen berättade att jag alltid kommer att ta bilder med kontrastvätska (och utan) framöver. Så det är ingen ledtråd, som tur är.

Men jag har ingen aning om när jag ska få bedskedet om vad undersökningen visat. Röntgenavdelningen tar 2 veckor på sig att ge min läkare resultatet. Sedan hänger det förmodligen på hur länge min läkare har semester. När jag träffade henne sist sa hon att jag både skulle röntgas och få besked före midsommar. Jo, tjena. Nu blir det lite som förra sommaren, bara vänta och vänta på provsvar. Den här gången ska jag få svar via brev, enligt vad min läkare sa.

Det känns inte som om jag har någon hjärntumör, men det tar ju ett tag för den att växa till sig innan man känner något. Jag blev inte inlagd akut i alla fall, som förra gången. Just nu vill jag bara glömma allt det här och inte tänka på det alls. Låtsas att jag är helt normal som vem som helst.

6 comments so far

  1. Meningeom on

    Lämnade en liten solskenshistoria om min magnetröntgen bland komentarerna i:

    https://knoppenihjarnan.wordpress.com/2009/06/18/trevlig-midsommar/

    Varje gång jag gjort en MRT har jag somnat, så också idag. Tycker av någon konstig anledning att allt oljud som kameran ger ifrån sig är sövande och blir mest irriterad över att bli väckt när det är dags för kontrastvätskan. :)

    Håller tummarna för att din röntgen har gått lika bra som min gjorde!

  2. Anna-Stina on

    Tack ska du ha, och stort grattis till dig igen! :-D

  3. marie on

    Hejsan! sitter vid datorn och fördriver lite tid iväntan att höra nåt från akademiska.jag var in på röntgen 2 juni och synfältsundersökning 4 juni, på kvällen ringde min läkare på ögon och sa att tumörhelvetet har vuxit! nu vill jag att min läkare ska ringa och säga vad de har tänkt att hitta på denna gång!I november-06 opererades jag för ett meningiom på vänster synnerv, och i mars förra året fick jag veta att tumören vuxit, sen fick jag vänta tills i slutet av juli då läkarn ringde och sa att det ”nog” inte var så akut. Tack för den låååååååååååååånga väntan! Jag tycker att det borde vara förbjudet att låta folk vänta. Men nu sitter jag här iallafall….läkarn som ringde och sa att den vuxit sa att mina papper gått till uppsala så jag började vänta…. inget livstecken därifrån….. han hade gått på semester utan att skicka mina papper.Efter några telefon samtal har de iallafall gått iväg och nu bara väntar jag.Tänkte om du vet nåt om strålning och dess bivärkningar, det fladdrar ju tusen tankar i knoppen på mej.Jag kan berätta lite om mej, jag är 42år gift och har världens bästa tonåringsdöttrar på 17 o 19 år.Livets stora glädje är just dem och vår underbara islandshäst som varit rena medecinen.Måste rusa men ser fram emot att kanske få höra lite om dej

  4. Anna-Stina on

    Marie, det låter jättejobbigt med denna väntan! När man dessutom vet att något är på tok…

    Jag har pratat med en psykolog idag och hon har peppat mig till att ringa och kräva att få besked, även om min läkare är på semester. Det finns väl fler läkare som kan ringa ett telefonsamtal eller skicka ett brev? Man ska inte nöja sig med att vänta månadsvis, utan ställa krav, tycker psykologen. Även om det inte är så himla lätt.

    Jag vet ingenting om strålning, så där kan jag tyvärr inte bidra. Hoppas att du snart får besked, och att du får en bra behandling.

  5. marie on

    tack snälla

  6. [...] skadade gjordes i Stockholms landsting i våras. Många engagerade sig i frågan. 998 visningar 3. Magnetröntgen – så funkar det! – Ett inlägg om hur det går till att magnetröntga huvudet som jag skrev i samband med min [...]


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

