Semesterledig

Jag är nu mitt i min semester. Det känns bra, även om jag inte gör så himla mycket. Kortare resor och dagsutflykter. Tycker jag är hyfsat bra på att koppla bort jobbet, även om jag kollar mejl en gång i veckan. Och så känns det verkligen som om man kan koppla bort det där med sjukdom. Visst, jag har en ökad risk än normalpersonen att åter drabbas av en hjärntumör i framtiden, men det är inget som man kan gå omkring och tänka på. Det är istället nu som jag kan ta vara på ”vinsterna” av att ha varit dödssjuk. Om det nu inte är helt tabu att tala om vinster. Det är väl först när man har blivit frisk som man kan tillåta sig den lyxen.

Jag är en mycket nöjdare och lugnare person än innan jag blev sjuk. Utbrändhet och liknande saker ligger väldigt långt borta, eftersom jag inte längre vill utsätta mig för de krav på mig själv som jag tidvis har haft. Jag har väldigt få engagemang utöver jobbet numera, inga uppdrag eller extrakurser. Det känns väldigt skönt att kunna vara ledig, när man är just ledig. Och jag tänker snällare tankar om mig själv, nedvärderar inte mig själv på samma sätt som förut. Och jag fokuserar mer på det jag har, än det jag inte har. Alltså blir jag nöjdare med tillvaron överlag.

Men det betyder inte att jag har hittat nåt slags perfekt balans. Jag blir fortfarande jättearg över vissa saker, eller ledsen. Det finns saker som jag önskar mig, och jag är rädd att de önskningarna ska ta över så att jag blir lika missnöjd som jag var förr. Och jag kan bete mig väldigt barnsligt ibland.

Men sjukdomen BAKOM mig kan den ses som en värdefull erfarenhet som jag inte gärna hade varit utan. Om jag fortfarande hade varit sjuk, så hade jag gjort allt för att ha varit utan den. Den är en hårfin gräns. Det som jag har blivit lite förvånad över är att en frisk omgivning inte verkar vara så särskilt intresserad av att veta mer om hur livet påverkas av en sån här sak, inte från mig i alla fall. Kanske är det lättare att läsa t ex en bok om en person som man inte känner, för jag tror ju inte att ämnet är helt ointressant ändå i dessa eländesskildringstider.

No comments yet

Kommentera

