Sjukhusserier, klädfrågor och sånt

Jag har tidigare skrivit om sjukhusserier som House och Grey’s anatomy här, här och här. En ny säsong av Grey’s Anatomy har precis rullat igång på 5:an och jag vill verkligen lyfta fram hur bra den är, jämförelsevis. Visst, den innehåller alla förenklingar och dramatiska formler som en tv-serie måste göra, men det finns en meningsfullhet bakom, som går lite utöver bara underhållning. Så upplever jag det i alla fall. Jag tycker att den är SÅ bra, därför att den tar sig an de existentiella frågorna på ett sätt som fungerar. Det är svårt att göra det i underhållningskostym, men det lyckas i det här fallet. Utan att man måste softa linsen, lägga på stråkar eller låta tårarna flöda alltför mycket.

Det lilla jag har sett av House på senare tid bekräftar det jag tycker sedan tidigare. Serien rullar på i sin förutbestämda mall, karaktärerna är verkligen karikatyrer och patienterna endast bifigurer, i bästa fall. Jag gillar skådespelaren Hugh Laurie, men en fet spark i röven ska han ha som House.

Nu börjar jag kunna ha mina vanliga byxor. Skönt att bli ”normalsmal” igen, men jag gillade särskilt ett par av mina (3) nyinköpta mammabyxor och hoppas att jag kommer att få användning för dem i framtiden igen.

5 comments so far

  1. Katinka on

    Anna-Stina!
    Saknade dig igår på Adobemötet då vi hade uppföljning efter Wik. När de sa att du var sjuk fladdrade mina tankar som isiga vindar. Ingen sa något mer, så jag letade mig hit och NU vet jag. Vindarna om möjligt något mildare, samtidigt tänker jag när jag läser det du berättar
    att på något märkligt sätt drabbar oss livet så som individen har kraft, styrka och mod att ta hand om det.

    Rättvist eller ej… Obegripligt svårt i vissa stunder… Antingen det gäller kolleger, vänner eller oss själva.

    Ta och ge dig tid att landa riktigt i dig själv innan du återvänder till jobbet.

    Många varma tankar!

    //Katinka

  2. Anna-Stina on

    Så omtänksamt att du tänkte på mig, Katinka… Oväntat, tack 🙂

  3. Lisbeth on

    Hej, tack för tips om Greys anatomy – jag har inte satt mig in i någon av dessa serier, tittar mest på Simon, Tomas och arg snickare! Hur får de folk att öppna sina hem?
    Kläder ska man spara, speciellt om man trivs i dem! Lycka till framöver – vila upp dig. Photoshoppa. Trevlig helg!

  4. Motvind on

    Jag tycker om både House och Grey’s Anatomy, men de är väldigt olika serier. Jag har alltid sett det som att House inte handlar om individer (inte ens om House egentligen) utan är mer som en deckare. Jakten på rätt diagnos bland många misstänkta – serien är ju uppbyggd på ett ganska typiskt kriminaldramesätt, och precis på samma sätt som i CSI-liknande serier så är personerna mindre viktiga. Handlingen drivs av yttre faktorer (ex nya symptom). Grey’s Anatomy i jämförelse är ju snarare är ett relationsdrama, där karaktärerna (inklusive patienterna) är det som driver handlingen framåt.

    Båda serier är ganska skickliga på det de gör, men jag kan absolut förstå varför de tilltalar olika människor.

  5. Anna-Stina on

    Jag tycker också att House är mer som en deckare. Och visst, i den genren är offren/patienterna ofta ganska oväsentliga personer. Det som stör mig med House är att jag troligen har föreställningen att patienterna betyder mer för en läkare än att de bara utgör ett ”fall”, i verkligheten alltså. Jag vill ju gärna tro att det är så i alla fall, ingen tycker om att bli reducerad förstås. Det är kanske tanken att patientsynen i serien skulle ha något med verkligheten att göra som gör mig upprörd… Då tänker jag också på de operationsbilder som spreds på Facebook av en anställd på KS, samtidigt som jag opererades där. Allt blir en enda röra av taskig människosyn. Men innan jag själv var patient tänkte jag nog inte så.


Kommentera

